Ordinul Prim-viceguvernatorului Băncii Naționale a României nr.195/30.12.2022 |
ING BANK N.V. AMSTERDAM - SUCURSALA BUCUREȘTI |
Avertisment scris |
- nerespectarea prevederilor art.11 alin.(1) lit. d) din Legea nr.129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, având în vedere monitorizarea necorespunzătoare a relației de afaceri în cazul unor clienți;
Continuare »»
- nerespectarea prevederilor art. 17 alin.(2) din Legea nr.129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, având în vedere neimplementarea unor mecanisme/instrumente în vederea identificării cu promptitudine a tranzacțiilor atipice ca volum față de istoricul tranzacțional în cazul unui client;
- nerespectarea prevederilor art. 9 alin.(2) din Legea nr.129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, având in vedere neidentificarea și neraportarea, de îndată, către Oficiul Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor, a unor operațiuni ce prezentau indicii de suspiciune de spălare a banilor/finanțare a terorismului;
- nerespectarea prevederilor art.24 alin.(1) lit.c) din Legea nr.129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, având în vedere existența unor deficiențe în ceea ce privește procedurile de control intern aplicabile la nivelul procesului de investigare și soluționare a alertelor emise de aplicația de monitorizare a tranzacțiilor în scopul detectării operațiunilor susceptibile de spălare a banilor/finanțare a terorismului.
|
Ordinul Prim-viceguvernatorului Băncii Naționale a României nr.173/15.12.2022 |
Banca Românească S.A. |
Avertisment |
- nerespectarea prevederilor art.24 alin.(1) lit.a) și c) din Legea nr.129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, coroborate cu cele ale art.23 din Regulamentul Băncii Naționale a României nr.2/2019, având în vedere următoarele aspecte:
- monitorizarea necorespunzătoare a unor tipologii de tranzacții care îndeplineau criteriile de încadrare în categoria celor care prezintă indici de suspiciune, respectiv mișcări rapide de fonduri (încasări externe urmate în aceeași zi sau în perioada imediat următoare de plăți externe);
- setarea manuală la nivelul unităților teritoriale a limitelor aferente tranzacțiilor transfrontaliere efectuate prin intermediul serviciului Internet Banking, ceea ce poate genera riscuri operaționale în contextul ineficienței procedurilor de control implementate, care au ca obiect verificarea modului de aplicare a măsurilor de cunoaștere a clientelei și de administrare a riscului de spălare a banilor și finanțare a terorismului.
Continuare »»
- neîndeplinirea cerințelor art.24 alin.(1) lit.c) din Legea nr.129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, coroborate cu cele ale art.23 din Regulamentul Băncii Naționale a României nr.2/2019 privind prevenirea spălării banilor și finanțării terorismului, cu modificările și completările ulterioare, având în vedere lipsa unor mecanisme de control care să vizeze administrarea riscurilor asociate setărilor parametrilor corespunzători din cadrul aplicațiilor informatice în vederea asigurării respectării cerințelor legale referitoare la prevenirea spălării banilor.
- neîndeplinirea cerințelor art.8 alin.(1) din Legea nr.129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, având în vedere nesesizarea ex-ante a unor operațiuni suspecte de fraudă, ceea ce a condus la neraportarea ante-factum a acestora către Oficiul Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor.
- neîndeplinirea cerințelor art.11 alin.(1) lit.d), art.17 alin.(2) și art.(24) alin.(1) lit.a) și c) din Legea nr.129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, coroborate cu cele ale art.17 și art.24 alin.(1) și (2) din Regulamentul Băncii Naționale a României nr.2/2019 privind prevenirea spălării banilor și finanțării terorismului, având în vedere neimplementarea unor scenarii ante-factum care să asigure sesizarea imediată a unor tipologii ce comportă risc.
|
Ordinul Prim-viceguvernatorului Băncii Naționale a României nr.171/13.12.2022 |
BANCA COMERCIALĂ ROMÂNĂ S.A. |
Avertisment scris |
- nerespectarea cerințelor prevăzute la art. 8 alin. (1) și art. 9 alin.(2) din Legea nr.129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, având în vedere neraportarea ante-factum și post- factum către ONPCSB, a unor tranzacții cu indicii de suspiciune efectuate de clienți;
Continuare »»
- neîndeplinirea cerințelor prevăzute la art.11 alin.(1) lit. d) din Legea nr.129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, coroborate cu cele ale art.13 alin.(1) și (2) din Regulamentul Băncii Naționale a României nr.2/2019 privind prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului, cu modificările și completările ulterioare, având în vedere monitorizarea necorespunzătoare a unor relații de afaceri;
- nerespectarea cerințelor art.17 alin.(1) din Legea nr.129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, coroborat cu art.13 alin.(3) din Regulamentul Băncii Naționale a României nr.2/2019 privind prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului, cu modificările și completările ulterioare, având în vedere neaplicarea măsurii suplimentare stabilită prin normele proprii referitoare la aprobarea la nivel ierarhic superior a continuării relației de afaceri, în cazul clienților cu grad de risc de SB/FT ridicat;
- nerespectarea cerințelor art.24 alin.(1) lit.c) din Legea nr.129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, având în vedere existența unor deficiențe în ceea ce privește procedurile de control intern.
|
Ordinul Prim-viceguvernatorului Băncii Naționale a României nr.170/06.12.2022 |
Banca Română de Credite și Investiții S.A. |
Avertisment scris |
- neimplementarea măsurilor de supraveghere dispuse de banca centrală la art.1 lit. a), c) și d) din Ordinul Prim-viceguvernatorului Băncii Naționale a României nr. 70/30.06.2021.
|
Ordinul Prim-viceguvernatorului Băncii Naționale a României nr.156/10.11.2022 |
Libra Internet Bank S.A. |
Avertisment |
- nerespectarea cerințelor prevăzute la art.8 alin.(1) din Legea nr.129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, având în vedere existența unor disfuncționalități la nivelul sistemului de control intern, care au condus la nedetectarea tranzacțiilor suspecte anterior procesării, neidentificarea elementelor de suspiciune și neraportarea ante-factum la ONPCSB;
Continuare »»
- neîndeplinirea cerințelor prevăzute la art.11 alin.(1) lit.d) din Legea nr.129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, coroborate cu art.13 alin.(1) și (2) din Regulamentul Băncii Naționale a României nr.2/2019 privind prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului, având în vedere monitorizarea necorespunzătoare a unor relații de afaceri, respectiv lipsa clarificărilor rezonabile, a documentelor justificative în cazul unor tranzacții cu grad de risc ridicat înregistrate pe cont, precum și lipsa unei analize contextuale a documentelor prezentate;
- neîndeplinirea cerințelor prevăzute la art.11 alin.(1) lit.c) din Legea nr.129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, coroborate cu art.10 alin.(1) lit.h) din Regulamentul Băncii Naționale a României nr.2/2019 privind prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanțării terorismului, având în vedere aplicarea defectuoasă a măsurilor standard de cunoaștere a clientelei la inițierea relației de afaceri constând în obținerea informațiilor relevante pentru evaluarea scopului și naturii relației de afaceri cu banca, inclusiv a informațiilor relevante cu privire la scopul și natura preconizată a serviciilor bancare ce urmează să fie prestate;
- nerespectarea cerințelor art.24 alin.(1) lit.c) din Legea nr.129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, coroborate cu art.23 din Regulamentul Băncii Naționale a României nr.2/2019 privind prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului, având în vedere existența unor deficiențe în ceea ce privește procedurile de control intern la nivelul procesului de investigare și soluționare a alertelor emise de aplicația de monitorizare a tranzacțiilor în scopul detectării operațiunilor susceptibile de spălare a banilor/finanțare a terorismului.
|
Ordinul Prim-viceguvernatorului Băncii Naționale a României nr.147/21.10.2022 |
CEC BANK S.A. |
Avertisment |
- nerespectarea cerințelor art. 24 alin. (1) lit. c) din Legea nr.129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, având în vedere unele deficiențe la nivelul cadrului intern de reglementare și control;
Continuare »»
- nerespectarea cerințelor art. 17 alin. (2) din Legea nr.129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, având în vedere unele vulnerabilități ale aplicației de monitorizare automată a tranzacțiilor;
- nerespectarea cerințelor art. 8 alin. (1) din Legea nr.129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, având în vedere neraportarea ante-factum a tranzacțiilor unui client;
- nerespectarea cerințelor art. 11 alin. (1) lit. d) din Legea nr.129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, având în vedere monitorizarea necorespunzătoare a relației de afaceri, în cazul unor clienți persoane fizice.
|
Ordinul Prim-viceguvernatorului Băncii Naționale a României nr.76/28.04.2022 |
ALIOR BANK S.A. VARȘOVIA – Sucursala București |
Avertisment |
- nerespectarea prevederilor art. 17 alin (1)-(3) și art. 171 din Legea nr.129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, având în vedere neaplicarea măsurilor suplimentare de cunoaştere a clientelei, în cazul unor clienți/tranzacții;
Continuare »»
- nerespectarea prevederilor art. 24 alin. (4) și (5) din Legea nr.129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările ulterioare, coroborat cu art. 22 alin. (2) din Regulamentul Băncii Naționale a României nr. 2/2019 privind prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, având în vedere necompletarea materialelor de instruire cu exemple practice referitoare la tipologiile de tranzacții suspecte identificate în cazul unor grupuri de clienți;
- nerespectarea prevederilor art. 11 alin.(1) lit. d) din Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, coroborate cu cele ale art. 13 din Regulamentul Băncii Naționale a României nr. 2/2019 privind prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, având în vedere neaplicarea măsurilor standard de cunoaştere a clientelei referitoare la monitorizarea continuă a relației de afaceri astfel încât sucursala să se asigure că informațiile colectate în procesul de actualizare sunt adecvate și relevante;
- nerespectarea prevederilor art. 24 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, coroborate cu cele ale art. 23 din Regulamentul Băncii Naționale a României nr. 2/2019 privind prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, având în vedere lipsa unor proceduri de control intern adecvate care să asigure implementarea de către structurile responsabile a deciziilor adoptate de către conducerea de rang superior;
- nerespectarea prevederilor art. 11 alin. (9) din Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, coroborate cu cele ale art. 18 alin. (1) din Regulamentul Băncii Naționale a României nr. 2/2019 privind prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului, având în vedere deschiderea unui cont de schimb valutar, pe platforma dedicată, fără aplicarea măsurilor stabilite prin normele proprii, în cazul unui client al cărui cont a fost anterior închis în baza deciziei unilaterale a băncii, pe motive de conformitate;
- nerespectarea prevederilor art. 7 alin. (2) lit. (b) coroborat cu art. 4 alin. (1), lit. c) din Regulamentul (UE) 2015/847 al Parlamentului European și al Consiliului din 20 mai 2015 privind informațiile care însoțesc transferurile de fonduri și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1781/2006, având în vedere procesarea, în cazul a 2 clienți, de operațiuni de încasări externe provenite din afara Uniunii Europene, prin bănci corespondente, de la contrapartide ale căror adrese sunt la locații de tipul căsutelor poștale (PO BOX), pentru care nu au fost efectuate verificări referitoare la adresa ordonatorului.
|
Ordinul Prim-viceguvernatorului Băncii Naționale a României nr.122/12.08.2022 |
OTP BANK ROMÂNIA S.A. |
Amendă în sumă de 500.000 lei |
- nerespectarea cerințelor art.24 alin.(1) din Legea nr.129/2019, cu modificările și completările ulterioare, având în vedere o serie de deficiențe la nivelul cadrului intern de reglementare și control;
- nerespectarea cerințelor art.8 alin.(1) din Legea nr.129/2019, cu modificările și completările ulterioare, având în vedere neidentificarea și neraportarea ante factum a unor tranzacții care prezentau suspiciuni;
Continuare »»
- nerespectarea cerințelor art.9 alin.(1) din Legea nr.129/2019, cu modificările și completările ulterioare, având în vedere, transmiterea unui raport de tranzacții suspecte fără a motiva în mod corespunzător nerespectarea dispozițiilor art.8 alin.(1), în cazul unui client;
- nerespectarea cerințelor art.11 alin.(1) lit.b) din Legea nr.129/2019, cu modificările și completările ulterioare, având în vedere neidentificarea beneficiarului real al fondurilor, în cazul unor clienți;
- nerespectarea cerințelor art.11 alin.(8) și (9) din Legea nr.129/2019 cu modificările și completările ulterioare, având în vedere efectuarea de tranzacții în contul unui client în condițiile neidentificării beneficiarului real al fondurilor;
- nerespectarea, în mod corespunzător, a cerințelor art.11 alin.(1) lit.a) și alin.(4) din Legea nr.129/2019, cu modificările și completările ulterioare, având în vedere neidentificarea corespunzătoare a reprezentantului desemnat prin procură de către client, în cazul unor clienți;
- nerespectarea cerințelor art.11 alin.(1) lit.a) din Legea nr.129/2019, cu modificările și completările ulterioare, având în vedere neidentificarea corespunzătoare a unui client, nefiind obținute informații referitoare la tipul şi natura activităţii desfăşurate;
- nerespectarea cerințelor art.11 alin.(1) lit.d) din Legea nr.129/2019, cu modificările și completările ulterioare, având în vedere că nu s-a asigurat monitorizarea tranzacțiilor, în cazul mai multor clienți;
- nerespectarea cerințelor art.11 alin.(1) lit.d) din Legea nr.129/2019, cu modificările și completările ulterioare, având în vedere că nu s-a asigurat actualizarea documentelor în cazul unor clienți;
- nerespectarea cerințelor art.17 alin.(1) din Legea nr.129/2019, cu modificările și completările ulterioare, având în vedere că nu au fost aplicate măsurile suplimentare în cazul unor tranzacții;
- nerespectarea cerințelor art.17 alin.(1) lit.a) din Legea nr.129/2019, cu modificările și completările ulterioare, având în vedere că nu au fost aplicate măsurile suplimentare în cazul unor tranzacții în relație cu jurisdicții cu risc ridicat;
- nerespectarea în mod adecvat a măsurii dispuse la art.1 lit.c) din Ordinul Prim-viceguvernatorului Băncii Naționale a României nr. 37/02.04.2021 de modificare a Ordinului Prim-viceguvernatorului Băncii Naționale a României nr.8/06.02.2018;
- nerespectarea, în totalitate, a măsurii de supraveghere dispuse de Banca Naţională a României, potrivit art.1 din Ordinul Prim-viceguvernatorului Băncii Naționale a României nr.88/10.09.2021.
|
Ordinul Prim-viceguvernatorului Băncii Naționale a României nr.115/04.08.2022 |
Banca Românească S.A. |
Avertisment scris |
- nerespectarea prevederilor art.25 alin.(1) și (3) din Legea nr.129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, coroborate cu cele ale art.5 alin.(2) lit.c) și art.13 alin.(2) din Regulamentul Băncii Naționale a României nr.2/2019, având în vedere următoarele aspecte:
Continuare »»
- deficiențele constatate cu privire la modul de clasificare a produselor și serviciilor din perspectiva riscului SB/FT;
- lipsa în cadrul intern de reglementare a prevederilor referitoare la tipurile de produse și servicii care pot fi furnizate fiecărei categorii de clientelă și, după caz, în fiecare jurisdicţie relevantă;
- deficiențe constatate cu privire la procesul de actualizare a profilului de risc al clientului;
- neimplementarea în cadrul intern de reglementare a unor prevederi referitoare la necesitatea revizuirii ad-hoc a evaluării din punct de vedere al riscurilor SB/FT a produselor și serviciilor, odată ce un risc SB/FT nou a fost identificat sau un risc nesurprins la evaluarea inițială s-a manifestat, în vederea evaluării măsurii în care produsul/serviciul se mai încadrează în apetitul la risc al instituției sau necesității aplicării de noi măsuri de diminuare a riscurilor.
- neîndeplinirea cerințelor art.24 alin.(1) lit.e), alin.(4) și (5) din Legea nr.129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, coroborate cu cele ale art.22 alin.(1) din Regulamentul Băncii Naționale a României nr.2/2019 privind prevenirea spălării banilor și finanțării terorismului, având în vedere existența unor aspecte de risc la nivelul cadrului intern de reglementare a procesului de instruire a personalului cu responsabilități în domeniul KYC/AML/CFT.
- neîndeplinirea cerințelor art.24 alin.(1) lit.c) din Legea nr.129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, având în vedere neaplicarea măsurilor adecvate de cunoaștere a clientelei în ceea ce privește contaminarea gradului de risc aferent clienților persoane juridice, în cazul în care acționarii/asociații care dețin mai puțin de 5% din capitalul social al acestora figurează pe listele PEP.
- neîndeplinirea cerințelor art.11 alin.(3) și art.17 alin.(1) lit.c) și alin.(9) din Legea nr.129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, având în vedere ineficiența regulilor de detecție implementate în aplicația IT, care nu asigură o identificare adecvată a persoanelor expuse public.
- neîndeplinirea cerințelor art.11 alin.(1) lit.b) din Legea nr.129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, coroborate cu cele ale art.11 alin.(1) și art.12 alin.(2) din Regulamentul Băncii Naționale a României nr.2/2019 privind prevenirea spălării banilor și finanțării terorismului, având în vedere existența unor deficiențe la nivelul cadrului intern de reglementare referitor la modul de identificare a beneficiarului real.
- neîndeplinirea cerințelor art.11 alin.(1) lit.b) din Legea nr.129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, coroborate cu cele ale art.10 alin.(1) lit.i) și art.12 din Regulamentul Băncii Naționale a României nr.2/2019 privind prevenirea spălării banilor și finanțării terorismului, având în vedere aplicarea necorespunzătoare a măsurilor standard de cunoaștere a clientelei, constând în identificarea beneficiarului real, respectiv adoptarea de măsuri rezonabile pentru a verifica identitatea acestuia.
- neîndeplinirea cerințelor art.24 alin.(1) lit.a) din Legea nr.129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, coroborate cu cele ale art.5 alin.2 lit.f) și alin.(4) din Regulamentul Băncii Naționale a României nr.2/2019 privind prevenirea spălării banilor și finanțării terorismului, având în vedere reglementarea defectuoasă a situațiilor limitative în care banca poate aplica măsuri simplificate de cunoaștere a clientelei.
- neîndeplinirea cerințelor art.17 alin.(1) din Legea nr.129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, coroborate cu cele ale art.16 din Regulamentul Băncii Naționale a României nr.2/2019 privind prevenirea spălării banilor și finanțării terorismului, având în vedere menținerea unui client în grad de risc mediu, deși era îndeplinit criteriul pentru încadrarea în grad de risc ridicat
- neîndeplinirea cerințelor art.24 alin.(1) lit.c) din Legea nr.129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, având în vedere că nu au fost definite mecanisme de control privind modul de închidere a alertelor generate de aplicația de monitorizare a tranzacțiilor din punct de vedere al calității deciziilor, formalizării concluziilor și documentelor/informațiilor solicitate pentru fundamentarea opiniei, respectiv al respectării termenelor avute la dispoziție de ofițerii de conformitate pentru soluționarea acestora.
- neîndeplinirea cerințelor art.24 alin.(1) lit.c) din Legea nr.129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, având în vedere neimplementarea unor scenarii dedicate clienților dormanzi, ale căror conturi se reactivează prin efectuarea unor tranzacții de valori semnificative, precum și neaplicarea măsurilor de diminuare a riscurilor în cazul reactivării conturilor dormante prin ordonarea de tranzacții prin canale digitale.
- neîndeplinirea cerințelor art.24 alin.(1) lit.c) din Legea nr.129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, coroborate cu prevederile art.24 alin.(1) din Regulamentul Băncii Naționale a României nr.2/2019 privind prevenirea spălării banilor și finanțării terorismului, având în vedere că nu a fost formalizată metodologia de revizuire periodică a scenariilor implementate în aplicația de monitorizare a tranzacțiilor.
- neîndeplinirea cerințelor art.11 alin.(1) lit.d) din Legea nr.129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, coroborate cu cele ale art.13 alin.(1) și (2) din Regulamentul Băncii Naționale a României nr.2/2019 privind prevenirea spălării banilor și finanțării terorismului, având în vedere aplicarea necorespunzătoare a măsurilor standard de cunoaștere a clientelei constând în monitorizarea continuă a relației de afaceri, inclusiv prin examinarea tranzacţiilor încheiate pe parcursul acesteia în scopul evaluării naturii acestora, a scopului economic, a concordanței cu informațiile deținute și în monitorizarea continuă a relației de afaceri în scopul asigurării că documentele, datele sau informaţiile deţinute despre clienţi sunt actualizate şi relevante în cazul unor clienți.
- neîndeplinirea cerințelor art.17 alin.(1) din Legea nr.129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, coroborate cu cele ale art.16 din Regulamentul Băncii Naționale a României nr.2/2019 privind prevenirea spălării banilor și finanțării terorismului, având în vedere neaplicarea măsurii suplimentare constând în aprobarea începerii relației la un nivel ierarhic superior, cu avizul Diviziei Conformitate în cazul unui client.
|
Ordinul Prim-viceguvernatorului Băncii Naționale a României nr.91/18.05.2022 |
ROCAPITAL IFN S.A. |
Avertisment scris |
- nerespectarea cerințelor art.17 alin.(1) din Legea nr.129/2019 pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, coroborate cu cele ale art.16 din Regulamentul Băncii Naționale a României nr.2/2019 privind prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, având în vedere inițierea și continuarea anumitor relații de afaceri cu clienții, fără aplicarea măsurilor suplimentare de cunoaștere a clientelei definite la nivelul normelor interne ale instituției;
Continuare »»
- nerespectarea cerințelor art.3 alin.(6) din Regulamentul Băncii Naționale a României nr.2/2019 privind prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, având în vedere că instituția nu a procedat la actualizarea, cel puțin cu frecvență anuală, a metodologiei de realizare şi actualizare a evaluării riscului de spălare a banilor și finanțare a terorismului, precum și a evaluării acestui risc;
- nerespectarea cerințelor art.25 alin.(1) din Legea nr.129/2019 pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, având în vedere că instituția nu a procedat la stabilirea categoriei de risc de spălare a banilor și finanțare a terorismului în cazul anumitor clienți;
- nerespectarea cerințelor art.20 alin.(3) din Regulamentul Băncii Naționale a României nr.2/2019 privind prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, având în vedere că, la nivelul fișelor de post ale salariaților cu responsabilități de aplicare a măsurilor prevăzute în norma de cunoaștere a clientelei nu au fost definite atribuțiile concrete care le reveneau acestora.
|
Ordinul Prim-viceguvernatorului Băncii Naționale a României nr.92/18.05.2022 |
PATRIA BANK S.A. |
Amendă în cuantum de 50.000 lei |
- nerespectarea prevederilor art.23 alin.(2) din Legea nr.129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, și art.21 alin.(2) din Regulamentul Băncii Naționale a României nr.2/2019 privind prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, coroborate cu cele ale art.675 alin. (2) lit. b) alin. ii), coroborat cu art. 677 alin (1) lit. b) și alin. (2) din Regulamentul Băncii Naționale a României nr.5/2013 privind cerințe prudențiale pentru instituțiile de credit, cu modificările și completările ulterioare, având în vedere desemnarea ofițerului de conformitate fără respectarea standardelor prevăzute în reglementările proprii;
Continuare »»
- neasigurarea conformității cu prevederile art.18 alin.(1) din Ordonanța de urgență nr.202/2008, privind punerea în aplicare a sancţiunilor internaţionale, aprobată cu modificări prin Legea nr. 217/2009, cu modificările și completările ulterioare, coroborate cu cele ale art.7 din Regulamentul Băncii Naționale a României nr.28/2009 privind supravegherea modului de punere în aplicare a sancţiunilor internaţionale de blocare a fondurilor, cu modificările ulterioare, având în vedere neînregistrarea în aplicația informatică a informațiilor referitoare la identitatea beneficiarului real în cazul unor clienți, aspect ce reprezintă totodată neimplementarea măsurii dispuse prin Ordinul Prim-viceguvernatorului Băncii Naționale a României nr. 108/13.11.2020;
- nerespectarea prevederilor art.11 alin.(1) lit. d) din Legea nr.129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, coroborate cu cele ale art.13 alin. (1) din Regulamentul Băncii Naționale a României nr.2/2019 privind prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, având în vedere monitorizarea necorespunzătoare a unor relații de afaceri, prin lipsa verificării concordanței între informațiile deținute despre clienți și natura operațiunilor desfășurate de către aceștia;
- nerespectarea prevederilor art.24 alin.(1) lit.c) din Legea nr.129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, având în vedere clasificarea eronată în categoria de risc a unor clienți și, implicit neaplicarea de măsuri de cunoaștere a clientelei adecvate;
- nerespectarea dispozițiilor art.7 alin.(3) și (7) din Legea nr.129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, având în vedere neraportarea către Oficiul Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor a unor transferuri externe așa cum sunt definite la art.2 lit. e) din aceeași lege;
- nerespectarea prevederilor art.341 alin.(7) din Regulamentul Băncii Naționale a României nr.5/2013 privind cerințe prudențiale pentru instituțiile de credit, cu modificările și completările ulterioare, precum și ale art.6 din Regulamentul Băncii Naționale a României nr.2/2019 privind prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, având în vedere neadoptarea de către organul de conducere de măsuri corespunzătoare pentru remedierea deficiențelor identificate de către funcția de audit intern;
- nerespectarea prevederilor art.12 alin.(1) lit. i) din Regulamentul Băncii Naționale a României nr.5/2013 privind cerințe prudențiale pentru instituțiile de credit, cu modificările și completările ulterioare, având în vedere îndeplinirea necorespunzătoare a atribuțiilor de către Comitetul directorilor, prin neurmărirea modului de implementare a deciziilor adoptate în cadrul ședințelor Comitetului directorilor și/sau ale Consiliului de administrație, și implicit neasigurarea unei administrări eficiente a riscurilor identificate;
- nerespectarea prevederilor art.12 alin.(1) lit. i) al Regulamentului Băncii Naționale a României nr.5/2013 privind cerințe prudențiale pentru instituțiile de credit, cu modificările și completările ulterioare, având în vedere lipsa unor informări periodice ale Consiliului de administrație, sau transmiterea cu întârziere a acestora, cu privire la stadiul de conformare cu măsurile dispuse și/sau de implementare a deciziilor adoptate;
- nerespectarea prevederilor art.341 alin.(7) din Regulamentul Băncii Naționale a României nr.5/2013 privind cerințe prudențiale pentru instituțiile de credit, cu modificările și completările ulterioare, având în vedere trimiterea cu întârziere, în atenția organelor de conducere de către Direcția Conformitate a unor rapoarte trimestriale, semestriale sau anuale, fapt ce poate conduce la neadoptarea în timp util a unor măsuri corespunzătoare în scopul remedierii deficiențelor identificate de către funcția de conformitate.
|
Ordinul Prim-viceguvernatorului Băncii Naționale a României nr.83/09.05.2022 |
BANCA COMERCIALĂ ROMÂNĂ S.A. |
Avertisment scris |
- nerespectarea cerințelor art.8 alin.(1) din Legea nr.129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, având în vedere neraportarea/raportarea cu întârziere către Oficiul Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor (ONPCSB) a operațiunilor cu indicii de suspiciune efectuate de clienți;
Continuare »»
- nerespectarea prevederilor art.11 alin.(1) și alin. (4) și art.14 din Legea nr.129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, coroborate cu cele ale art.9 alin.(1) şi (2), art. 10 alin.(1) lit.d), f), h), i), art.11 alin.(2), art.13 alin.(1) și art. 17 din Regulamentul Băncii Naționale a României nr. 2/2019 privind prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, având în vedere neaplicarea corespunzătoare, în cazul unor clienți, a unor măsuri standard de cunoaștere a clientelei;
- nerespectarea prevederilor art.17 din Legea nr.129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, având în vedere neaplicarea, în cazul unor clienți, a măsurilor suplimentare de cunoaștere a clientelei;
- neîndeplinirea cerințelor art.24 alin.(1) lit.c) din Legea nr.129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, coroborat cu art.23 din Regulamentul Băncii Naționale a României nr.2/2019 privind prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, având în vedere identificarea, în cazul unor clienți, a unor deficiențe privind acțiunile de control intern, efectuate în aria proceselor de cunoaștere a clientelei și de prevenire a spălării banilor.
|
Ordinul Prim-viceguvernatorului Băncii Naționale a României nr.78/05.05.2022 |
RALFI IFN S.A. |
Avertisment scris |
- nerespectarea cerințelor art.24 alin.(1) lit.b) și c) din Legea nr.129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, având în vedere transmiterea de date și informații eronate la solicitarea Băncii Naționale a României, formulată în cadrul exercitării atribuțiilor de supraveghere și control ce revin acesteia.
|
Ordinul Prim-viceguvernatorului Băncii Naționale a României nr.67/15.04.2022 |
Banca Transilvania S.A. |
Amendă în sumă de 50.000 RON |
- nerespectarea prevederilor art.24 alin.(1) lit.c) din Legea nr.129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, coroborate cu cele ale art.23 din Regulamentul Băncii Naționale a României nr.2/2019 privind prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului, având în vedere ineficiența mecanismelor de control implementate la nivelul celei de-a doua și celei de-a treia linii de apărare, ceea ce a condus la neidentificarea erorilor aplicației informatice, utilizată de instituția de credit pentru transmiterea raportărilor către ONPCSB, pe parcursul unei perioade îndelungate, precum și nedefinirea unor măsuri/mecanisme de control care să vizeze administrarea riscurilor asociate omisiunii de setare de către Direcția Informații pentru Management a codurilor de produs/tranzacții în vederea asigurării respectării cerințelor legale referitoare la raportarea tranzacțiilor cu sume în numerar și a transferurilor externe, în lei și în valută, a căror limită minimă reprezintă echivalentul în lei a 10.000 EUR către ONPCSB;
- nerespectarea prevederilor art.7 alin.(1), (3) și (7) din Legea nr.129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, având în vedere transmiterea cu întârziere către Oficiul Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor a unor Rapoarte de tranzacții numerar și Rapoarte de tranzacții externe aferente perioadei 2020 – 2021.
|
Ordinul Prim-viceguvernatorului Băncii Naționale a României nr.57/06.04.2022 |
IFN VIACONTO MINICREDIT S.A. |
Avertisment scris |
- neîndeplinirea cerințelor art.24 alin.(1) lit.c) și alin.(2) din Legea nr.129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, coroborate cu cele ale art.6 alin.(2), art.23 și art.26 alin.(1) din Regulamentul Băncii Naționale a României nr.2/2019 privind prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, având în vedere existența unor deficiențe la nivelul cadrului intern de control intern în aria cunoașterii clientelei, prevenirii spălării banilor și a finanțării terorismului;
Continuare »»
- inițierea și continuarea anumitor relații de afaceri cu clienții cu nerespectarea cerințelor art.11 alin.(1) lit.a) și d), alin.(7) și (9), art.13 alin.(1) lit.a) din Legea nr.129/2019, cu modificările și completările ulterioare, coroborate cu cele ale art.8 alin.(1) lit.f) și i), art.11 alin.(2) și art.18 alin.(1) din Regulamentul Băncii Naționale a României nr.2/2019 privind prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, având în vedere: identificarea unor situații în care instituția financiară nebancară nu a procedat la obținerea anumitor informații privind numele angajatorului ori natura activității proprii, precum și beneficiarul real al fondurilor; nu au fost furnizate probe privind verificarea, în baza unor informații credibile și independente, a informației privind numele angajatorului ori natura activității proprii;
- stabilirea unui nivel de risc necorespunzător pentru anumiți clienți, respectiv neactualizarea categoriei de risc SB/FT, atunci când oferta de produse destinate acestora se modifică, nefiind respectate cerințele art.11 alin.(1) lit.d) din Legea nr.129/2019, cu modificările și completările ulterioare, coroborate cu cele ale art.13 alin.(2) din Regulamentul Băncii Naționale a României nr.2/2019 privind prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului;
- definirea necorespunzătoare a conținutului măsurilor de cunoaștere a clientelei pentru fiecare clasă de risc aferentă clienților, produselor și serviciilor și neformalizarea explicită a documentelor și informațiilor utilizate în aplicarea măsurilor de cunoaștere a clientelei, nefiind respectate cerințele art.24 alin.(1) lit.a) din Legea nr.129/2019, cu modificările și completările ulterioare, coroborate cu cele ale art.5 alin.(1) și (2) lit.f) din Regulamentul Băncii Naționale a României nr.2/2019 privind prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismul;
- instituirea unor proceduri neadecvate de încadrare a clienților în categoria de clientelă corespunzătoare și de trecere dintr-o categorie de clientelă în alta, nefiind respectate cerințele art.24 alin.(1) lit.a) din Legea nr.129/2019, cu modificările și completările ulterioare, coroborate cu cele ale art.5 alin.(1) și (2) lit.d) din Regulamentul Băncii Naționale a României nr.2/2019 privind prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului;
- implementarea unor proceduri neadecvate de monitorizare a operațiunilor derulate de clienți în vederea determinării tranzacțiilor neobișnuite sau suspecte, nefiind respectate cerințele art.24 alin.(1) lit.a) din Legea nr.129/2019, cu modificările și completările ulterioare, coroborate cu cele ale art.5 alin.(1) și (2) lit.g) din Regulamentul Băncii Naționale a României nr.2/2019 privind prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului;
- nerealizarea unei evaluări a riscului de spălare a banilor şi finanţare a terorismului atât la nivelul clientelei, la nivelul produselor oferite, a tranzacțiilor derulate, a canalelor de distribuție, precum şi la nivelul întregii activităţi desfăşurate, în vederea respectării cerințelor art.25 alin.(1) din Legea nr.129/2019, cu modificările și completările ulterioare, coroborate cu cele ale art.3 alin.(1) din Regulamentul Băncii Naționale a României nr.2/2019 privind prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului.
|
Ordinul Prim-viceguvernatorului Băncii Naționale a României nr.58/06.04.2022 |
MOTORACTIVE IFN S.A. |
Avertisment scris |
- nerespectarea cerințelor art.24 alin.(1) lit.b) și c) din Legea nr.129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, având în vedere furnizarea de date și informații eronate către Banca Națională a României, în cadrul exercitării atribuțiilor acesteia de supraveghere și control.
|
Ordinul Prim-viceguvernatorului Băncii Naționale a României nr.46/16.03.2022 |
CAPITAL FINANCIAL SERVICES S.A. |
Avertisment scris |
- nerespectarea cerințelor art.24 alin.(1) lit.a) din Legea nr.129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, coroborate cu cele ale art.5 alin.(1) și (2) lit.d) și f) din Regulamentul Băncii Naționale a României nr.2/2019 privind prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului, având în vedere reglementarea defectuoasă a proceselor de cunoaștere a clientelei în scopul prevenirii spălării banilor și finanțării terorismului;
- neîndeplinirea cerințelor art.25 alin.(1) din Legea nr.129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, coroborate cu cele ale art.3 alin.(1) și (2) din Regulamentul Băncii Naționale a României nr.2/2019 privind prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului, având în vedere că nu a fost realizată evaluarea adecvată a riscurilor la nivelul serviciilor şi produselor oferite clienților, precum şi la nivelul întregii activități, și nu a fost elaborată o metodologie adecvată în acest scop.
|
Ordinul Prim-viceguvernatorului Băncii Naționale a României nr.64/11.04.2022 |
VISTA BANK (ROMÂNIA) S.A. |
Avertisment scris |
- nerespectarea prevederilor art.11 alin.(1) și alin.(4), art.15 alin.(1) lit.b) și alin.(2) din Legea nr.129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare coroborate cu cele ale art.8 alin.(1) lit.f), h), i), art.10 alin.(1) lit.f)-i) și art.13 din Regulamentul Băncii Naționale a României nr.2/2019 privind prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, având în vedere neaplicarea măsurilor standard de cunoaştere a clientelei, în cazul unor clienți;
Continuare »»
- neîndeplinirea cerințelor art.11 alin.(1) lit.b) coroborat cu alin.(9) din Legea nr.129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare având în vedere continuarea relației de afaceri și efectuarea de tranzacții, în cazul unor clienți, în condițiile neaplicării măsurii standard constând în identificarea beneficiarului real al fondurilor;
- neîndeplinirea cerințelor art.24 alin.(1) lit.a)-c) din Legea nr.129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, coroborat cu art.23 din Regulamentul Băncii Naționale a României nr.2/2019 privind prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului având în vedere ineficiența acțiunilor de control intern efectuate în aria proceselor de cunoaștere a clientelei și prevenire a spălării banilor;
- nerespectarea prevederilor art.17 alin.(1)-(3) și art.171 alin.(1) lit.d) din Legea nr.129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, având în vedere neaplicarea, în cazul unor clienți/tranzacții, a măsurilor suplimentare de cunoaștere a clientelei;
- nerespectarea cerințelor art.24 alin.(1) din Legea nr.129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, având în vedere neasigurarea conformității normelor proprii cu cerințele cadrului de reglementare național privind activitatea KYC/AML/CFT;
- nerespectarea prevederilor art.11 alin.(1) lit.d) din Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative cu modificările și completările ulterioare, coroborat cu art.13 alin.(1) din Regulamentul Băncii Naționale a României nr.2/2019 privind prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului având în vedere neactualizarea datelor și informațiilor deținute despre clienți cu frecvența stabilită prin normele proprii, corespunzătoare riscului asociat clientului.
- neîndeplinirea prevederilor art.11 alin.(7) din Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative cu modificările și completările ulterioare, având în vedere nerespectarea termenelor stabilite prin reglementările interne pentru analiza și soluționarea alertelor generate de aplicația informatică;
|
Ordinul Prim-viceguvernatorului Băncii Naționale a României nr.56/30.03.2022 |
HORA CREDIT IFN S.A. |
Amendă în sumă de 30.000 RON |
- inițierea și continuarea anumitor relații de afaceri cu clienții cu nerespectarea cerințelor art.11 alin.(1) lit.a), alin.(7), (8) și (9), art.13 alin.(1) lit.a) din Legea nr.129/2019 pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, coroborate cu cele ale art.8 alin.(1) lit.f) și k), art.11 alin.(1) și (2) și art.18 alin.(1) din Regulamentul Băncii Naționale a României nr.2/2019 privind prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, având în vedere identificarea unor situații în care instituția financiară nu a procedat la aplicarea de măsuri de cunoaștere a clientelei adecvate în vederea identificării și verificării identității clientului înainte de stabilirea relațiilor de afaceri, la obținerea anumitor informații privind beneficiarul real al fondurilor; nu au fost furnizate probe privind verificarea, în baza unor informații credibile și independente, a informației privind ocupația clientului:
Continuare »»
- neîndeplinirea cerințelor art.24 alin.(1) lit.c) Legea nr.129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, coroborate cu cele ale art.23 din Regulamentul Băncii Naționale a României nr.2/2019 privind prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, având în vedere existența unor deficiențe la nivelul cadrului intern de control intern în aria cunoașterii clientelei, prevenirii spălării banilor și a finanțării terorismului;
- definirea necorespunzătoare a conținutului măsurilor de cunoaștere a clientelei pentru fiecare clasă de risc aferentă clienților, produselor și serviciilor, inclusiv neformalizarea explicită a documentelor și informațiilor utilizate în aplicarea măsurii de cunoaștere a clientelei constând în identificarea și verificarea identității clientului, nefiind respectate cerințele art.24 alin.(1) lit.a) din Legea nr.129/2019, pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, coroborate cu cele ale art.5 alin.(1) și (2) lit.f) din Regulamentul Băncii Naționale a României nr.2/2019 privind prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismul;
- instituirea unor proceduri neadecvate de încadrare a clienților în categoria de clientelă corespunzătoare și de trecere dintr-o categorie de clientelă în alta, nefiind respectate cerințele art.24 alin.(1) lit.a) din Legea nr.129/2019 pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, coroborate cu cele ale art.5 alin.(1) și (2) lit.d) din Regulamentul Băncii Naționale a României nr.2/2019 privind prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului;
- stabilirea unui nivel de risc necorespunzător pentru anumiți clienți, respectiv neactualizarea categoriei de risc SB/FT a acestora, atunci când informațiile deținute despre client au înregistrat modificări, nefiind respectate cerințele art.11 alin.(1) lit.d) din Legea nr.129/2019 pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, coroborate cu cele art.13 alin.(2) din Regulamentul Băncii Naționale a României nr.2/2019 privind prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului;
- nerealizarea unei evaluări a riscului de spălare a banilor şi finanţare a terorismului atât la nivelul clientelei, la nivelul produselor oferite, a tranzacțiilor derulate, a canalelor de distribuție, precum şi la nivelul întregii activităţi desfăşurate, în vederea respectării cerințelor art.25 alin.(1) din Legea nr.129/2019 pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, coroborate cu cele ale art.3 alin.(1) din Regulamentul Băncii Naționale a României nr.2/2019 privind prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului.
|
Ordinul Prim-viceguvernatorului Băncii Naționale a României nr.50/17.03.2022 |
FIRST BANK S.A. |
Avertisment scris |
- neîndeplinirea cerințelor art.24 alin.(1) lit.a) și c) din Legea nr.129/2019, cu modificările și completările ulterioare, având în vedere o serie de deficiențe la nivelul procedurilor interne.
- neîndeplinirea cerințelor art.25 alin.(1) și (2) din Legea nr.129/2019, cu modificările și completările ulterioare, coroborate cu cele ale art.3 alin.(1) lit.b) din Regulamentul Băncii Naționale a României nr.2/2019, având în vedere că modelul de evaluare a riscurilor definit potrivit metodologiei stabilite de instituția de credit nu a luat în considerare o serie de factori de risc relevanți;
Continuare »»
- neîndeplinirea cerințelor art.25 alin.(2) din Legea nr.129/2019, cu modificările și completările ulterioare și ale art.3 alin.(3) lit.d) din Regulamentul Băncii Naționale a României nr.2/2019, având în vedere că metodologia de evaluare a riscurilor a prevăzut, pentru unii indicatorii de risc, limite ridicate;
- neîndeplinirea cerințelor art.11 alin.(1) lit.d) din Legea nr.129/2019, cu modificările și completările ulterioare, având în vedere neaplicarea măsurii standard de cunoaștere a clientelei privind monitorizarea continuă a relației de afaceri, pentru a se asigura că documentele, datele sau informațiile deținute sunt actualizate și relevante;
- neîndeplinirea cerințelor art.17 alin.(1) din Legea nr.129/2019, cu modificările și completările ulterioare, și cele ale art.13 alin.(3) din Regulamentul Băncii Naționale a României nr.2/2019, având în vedere neaplicarea în cazul unui client a măsurilor de cunoaștere a clientelei standard și suplimentare, la momentul reclasificării în categoria de risc ridicat;
- neîndeplinirea cerințelor art.11 alin.(1) lit.b), coroborat cu art.14 din Legea nr.129/2019, cu modificările și completările ulterioare, precum și cele ale art.12 alin.(1) și (2) lit.a) și b) din Regulamentul Băncii Naționale a României nr.2/2019, având în vedere neidentificarea beneficiarului real al fondurilor, în cazul unui client;
- neîndeplinirea cerințelor art.11 alin.(9) din Legea nr.129/2019, cu modificările și completările ulterioare, precum și cele ale art.18 alin.(1) din Regulamentul Băncii Naționale a României nr.2/2019, având în vedere continuarea relației de afaceri și efectuarea de tranzacții în conturile unui client, deși nu a fost aplicată măsura standard constând în identificarea beneficiarului real al fondurilor;
- neîndeplinirea cerințelor art.17 alin.(1) din Legea nr.129/2019, cu modificările și completările ulterioare, având în vedere neaplicarea măsurilor suplimentare stabilite prin procedurile interne, în cazul unor clienți;
- neîndeplinirea cerințelor art.24 alin.(1) din Legea nr.129/2019, cu modificările și completările ulterioare, coroborat cu art.23 din Regulamentul Băncii Naționale a României nr.2/2019, având în vedere neimplementarea unor cerințe stabilite prin Regulamentul (UE) 2015/847 al Parlamentului European și a Consiliului din 20 mai 2015 privind informațiile care însoțesc transferurile de fonduri și de abrogare a Regulamentului (CE) nr.1781/2006;
- neîndeplinirea cerințelor art.24 alin.(1) lit.a) și c) din Legea nr.129/2019, cu modificările și completările ulterioare, coroborat art.5 alin.(1) și (2) lit.a), f) și p) și cu cele ale art.23 din Regulamentul Băncii Naționale a României nr.2/2019, având în vedere existența unor deficiențe ale cadrului de reglementare și control intern în ceea ce privește gestionarea relației de afaceri cu clienții înrolați la distanță;
- neîndeplinirea cerințelor art.24 alin.(1) lit.c) din Legea nr.129/2019, cu modificările și completările ulterioare, coroborat cu art.23 din Regulamentul Băncii Naționale a României nr.2/2019, având în vedere existența unor deficiențe la nivelul acțiunilor de control intern ulterior asupra segmentului de clienți înrolați la distanță prin mijloace digitale.
|
Ordinul Prim-viceguvernatorului Băncii Naționale a României nr.47/16.03.2022 |
IDEA BANK SA |
Avertisment scris |
- neîndeplinirea cerințelor art.11 alin.(1) lit.d) din Legea nr.129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, coroborate cu cele ale art.13 alin.(1) și (2) din Regulamentul Băncii Naționale a României nr.2/2019 privind prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, având în vedere că nu s-a asigurat monitorizarea corespunzătoare a tranzacțiilor derulate prin conturile unor clienți;
Continuare »»
- neîndeplinirea cerințelor art.11 alin.(1) lit.d) din Legea nr.129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, coroborate cu cele ale art.13 alin.(1) din Regulamentul Băncii Naționale a României nr.2/2019 privind prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, având în vedere că nu a fost realizată actualizarea adecvată a datelor și informațiilor deținute despre unii clienți;
- neîndeplinirea cerințelor art.24 alin.(1) lit.c) din Legea nr.129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, coroborate cu cele ale art.23 din Regulamentul Băncii Naționale a României nr.2/2019 privind prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, având în vedere monitorizarea neadecvată a relației de afaceri cu unii clienți care și-au modificat profilul de risc;
- neîndeplinirea cerințelor art.17 alin.(1) din Legea nr.129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, precum și ale art.13 alin.(3) din Regulamentul Băncii Naționale a României nr.2/2019 privind prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, având în vedere neaplicarea sau aplicarea cu întârziere a măsurilor suplimentare în cazul unor clienți;
- neîndeplinirea cerințelor art.25 alin.(1) și (2) din Legea nr.129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, coroborate cu cele ale art.3 alin.(3), (5) și (6) din Regulamentul Băncii Naționale a României nr.2/2019 privind prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, având în vedere existența unor deficiențe la nivelul metodologiei de realizare și actualizare a evaluării de risc;
- neîndeplinirea cerințelor art.24 alin.(1) lit.a)-c) din Legea nr.129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, coroborate cu cele ale art.5 alin.(1) și alin.(2) lit.f), l) și p) și art.23 din Regulamentul Băncii Naționale a României nr.2/2019 privind prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, având în vedere existența unor aspecte de risc la nivelul cadrului intern de reglementare a procesului de deschidere a conturilor online.
|
Ordinul Prim-viceguvernatorului Băncii Naționale a României nr.42/09.03.2022 |
BANCA DE EXPORT IMPORT A ROMÂNIEI – EXIMBANK S.A. |
Avertisment scris |
- neîndeplinirea cerințelor art.24 alin.(1) lit.a) și lit.c) din Legea nr.129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, coroborate cu cele ale art.23 din Regulamentul Băncii Naționale a României nr.2/2019 privind prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, având în vedere neidentificarea unor instrumente automate de control care să contribuie la efectuarea verificărilor de conformitate la nivel de portofoliu, astfel încât să se identifice situațiile de neconformare cu prevederile reglementărilor interne, sau care să contribuie la verificarea calității datelor colectate/ emise de aplicațiile informatice utilizate, precum și a unor mecanisme de control adecvate asupra modului de acordare a serviciului internet banking;
Continuare »»
- nerespectarea prevederilor art.24 alin.(1) lit.c) din Legea nr.129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, precum și cele ale art.23 din Regulamentul Băncii Naționale a României nr.2/2019 privind prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, coroborate cu art.3410 alin.(4) din Regulamentul Băncii Naționale a României nr.5/2013 privind cerințe prudențiale pentru instituțiile de credit, cu modificările și completările ulterioare, având în vedere nealocarea unui număr necesar și adecvat de resurse umane la nivelul Direcției Conformitate, implicat în activitatea KYC/AML/CFT, respectiv la un nivel adecvat în raport cu volumul activităților gestionate de fiecare salariat;
- nerespectarea prevederile art.17 alin.(2) și art.24 alin.(1) din Legea nr.129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, coroborate cu cele ale art.17 și art.24 alin.(1) din Regulamentul Băncii Naționale a României nr.2/2019 privind prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, având în vedere inexistența, la nivelul instituției de credit, a unei aplicații informatice adecvate pentru detectarea tranzacțiilor suspecte și a tranzacțiilor neobișnuite din punctul de vedere al complexității sau al încadrării în tiparele uzuale, astfel încât să asigure suportul necesar în cadrul proceselor de prevenire a utilizării serviciilor băncii în activități de spălare a banilor;
- nerespectarea prevederilor art.11 alin.(1) lit.b) și d) și art.14 din Legea nr.129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările ulterioare, coroborate cu ale art.10 alin.(1) lit.f), g), h) și i), art.11, art.12 și art.13 alin.(1) din Regulamentul Băncii Naționale a României nr.2/2019 privind prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, având în vedere neaplicarea corespunzătoare, în cazul unor clienți, a măsurilor standard de cunoaștere a clientelei, ceea ce a afectat calitatea și eficiența procesului de monitorizare a activității tranzacționale, în vederea identificării operațiunilor atipice;
- nerespectarea prevederilor art.17 alin.(1) lit.e) din Legea nr.129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, având în vedere identificarea unor aspecte referitoare la evaluarea și clasificarea clientelei și tranzacțiilor, respectiv neacordarea adecvată a punctajului aferent factorilor de risc asociați relației de afaceri;
- nerespectarea cerințelor art.6 alin.(1) din Legea nr.129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, având în vedere neraportarea/raportarea cu întârziere către Oficiul Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor a operațiunilor cu indicii de suspiciune efectuate de unii clienți ai instituției de credit.
|
Ordinul Prim-viceguvernatorului Băncii Naționale a României nr.31/22.02.2022 |
GLOBAL PAYMENTS S.R.O. PRAGA SUCURSALA BUCUREȘTI |
Avertisment scris |
- nerespectarea cerințelor art.11 alin.(1) lit.a) și b) și alin.(8) şi art.15 alin.(1) lit.b) şi c) din Legea nr.129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, coroborate cu cele ale art.8 alin.(3), art.10 alin.(1) și art.11 din Regulamentul Băncii Naționale a României nr.2/2019 privind prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, având în vedere că instituția nu a furnizat documente din care să rezulte a identificat și verificat pe baza unor documente, date sau informații obținute din surse sigure și independente, identitatea comercianților cărora le-a furnizat servicii de acceptare la plată, respectiv a persoanelor care îndeplineau calitatea de beneficiari real ai acestora;
Continuare »»
- nerespectarea cerințelor art.24 alin.(1) lit.a) și c) din Legea nr.129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, având în vedere reglementarea defectuoasă a proceselor de cunoaștere a clientelei în scopul prevenirii spălării banilor și finanțării terorismului, inclusiv din punct de vedere al procedurilor de încadrare a clienților în categoria de clientelă corespunzătoare și de trecere dintr-o categorie de clientelă în alta;
- nerespectarea cerințelor art.24 alin.(1) lit.c) din Legea nr.129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, prin reglementarea defectuoasă a procedurilor de control, având în vedere că nu conțineau informații cu privire la obiectivele controalelor și frecvența acestora, fluxurile de lucru și responsabilitățile funcțiilor implicate, dimensiunea și criteriile de eșantionare;
- neîndeplinirea cerințelor art.25 alin.(1) și (2) din Legea nr.129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, coroborate cu cele ale art.3 alin.(1) și (2) din Regulamentul Băncii Naționale a României nr.2/2019 privind prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului, având în vedere că instituția nu identificat și evaluat riscurile generale și specifice, cu care se confruntă sucursala din România, aferente spălării banilor și finanțării terorismului.
|
Ordinul Prim-viceguvernatorului Băncii Naționale a României nr.23/18.02.2022 |
SPEED TRANSFER FINANCIAR S.R.L. |
Avertisment scris |
- nerespectarea cerințelor art.9 alin.(2) din Legea nr.129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, având în vedere neraportarea/raportarea cu întârziere a tranzacțiilor suspecte, nefiind îndeplinită cerința de promptitudine a raportării către Oficiul Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor a operațiunilor ce prezintă indicii de suspiciune de spălare a banilor/ finanțare a terorismului;
Continuare »»
- nerespectarea cerințelor art.11 alin.(1) lit.a) din Legea nr.129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, coroborate cu cele ale art.8 alin.(1) lit.f) - i) din Regulamentul Băncii Naționale a României nr.2/2019 privind prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, având în vedere aplicarea necorespunzătoare a măsurilor standard de cunoaștere a clientelei;
- nerespectarea cerințelor art.17 alin.(1) din Legea nr.129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, având în vedere neaplicarea măsurilor suplimentare de cunoaștere a clientelei în cazul unor clienți, încadrați în grad de risc ridicat, pentru care instituția a transmis către ONPCSB un raport de tranzacții suspecte;
- neîndeplinirea cerințelor art.25 alin.(1) și (2) din Legea nr.129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, coroborate cu cele ale art.3 alin.(1) și (2) din Regulamentul Băncii Naționale a României nr.2/2019 privind prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului, având în vedere nu a fost realizată evaluarea adecvată a riscurilor la nivelul clientelei, al serviciilor şi al produselor oferite clienților, precum şi la nivelul întregii activități, și nu a fost elaborată o metodologie adecvată în acest scop.
|
Ordinul Prim-viceguvernatorului Băncii Naționale a României nr.22/18.02.2022 |
Banca Transilvania S.A. |
Avertisment scris |
- nerespectarea prevederilor art.11 alin.(1) lit.d) și alin.(7) din Legea nr.129/2019, cu modificările și completările ulterioare, coroborate cu cele ale art.13 alin.(1) și (2) din Regulamentul Băncii Naționale a României nr.2/2019, având în vedere ineficiența mecanismelor de control intern implementate, care nu au asigurat înregistrarea în aplicația de calcul de risc a unui factor de risc imediat ce acesta s-a manifestat, ceea ce a determinat neaplicarea unor măsuri de cunoaștere a clientelei corespunzătoare categoriei de risc în care ar fi trecut clientul;
Continuare »»
- nerespectarea prevederilor art.17 alin.(1) și art.24 alin.(1) lit.c) din Legea nr.129/2019, cu modificările și completările ulterioare, coroborate cu cele ale art.23 din Regulamentul Băncii Naționale a României nr.2/2019, având în vedere ineficiența instrumentelor de control implementate la nivelul instituției de credit, aspect care a condus la aplicarea necorespunzătoare a măsurilor suplimentare de cunoaștere a clientelei constând în aprobarea la nivel superior a continuării relației de afaceri cu clienți încadrați în clasa de risc ridicat/foarte ridicat, precum și la menținerea accesului la serviciile de Internet Banking/Mobile Banking, după reîncadrarea clienților în clasa de risc foarte ridicat;
- nerespectarea prevederilor art.8 alin.(1) din Legea nr.129/2019, cu modificările și completările ulterioare, având în vedere faptul că procedurile de monitorizare a activității tranzacționale a clienților nu au asigurat identificarea eficientă și cu celeritate a tranzacțiilor suspecte în vederea raportării ex-ante către Oficiu a acestora;
- nerespectarea prevederilor art.11 alin.(1) lit.d) din Legea nr.129/2019, cu modificările și completările ulterioare, coroborate cu cele ale art.13 alin.(1) din Regulamentul Băncii Naționale a României nr.2/2019, având în vedere ineficiența procedurilor de control implementate, ceea ce a determinat aplicarea necorespunzătoare a măsurilor standard de cunoaștere a clientelei privind monitorizarea continuă a relației de afaceri, inclusiv din punct de vedere al modului de documentare a tranzacțiilor, care nu a asigurat suportul cantitativ și calitativ necesar pentru identificarea corespunzătoare a scopului și contextului comercial al acestora.
- nerespectarea prevederilor art.11 alin.(1) lit.b) din Legea nr.129/2019, cu modificările și completările ulterioare, coroborate cu cele ale art.10 alin.(1) lit.i) raportat la art.8 alin.(3) din Regulamentul Băncii Naționale a României nr.2/2019, având în vedere aplicarea necorespunzătoare a măsurilor standard de cunoaștere a clientelei privind identificarea beneficiarului real, ceea ce a condus la evaluarea structurii de proprietate și control a clientului pe baza unor documente insuficiente
|
Ordinul Prim-viceguvernatorului Băncii Naționale a României nr.20/17.02.2022 |
BANCA COMERCIALĂ ROMÂNĂ S.A. |
Avertisment scris |
- neîndeplinirea cerințelor art.6 alin.(1) lit.d) și art.9 alin.(2) din Legea nr.129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, versiunile în vigoare în perioada iulie 2019 –2020, având în vedere neraportarea/raportarea cu întârziere către Oficiul Național de Prevenire și Combatere a Spălării banilor (ONPCSB) a operațiunilor cu indicii de suspiciune efectuate de clienți. În prezent, prevederi similare se regăsesc la art.6 alin.(1) lit. b) și art.9 alin.(2) din Legea nr.129/2019, cu modificările și completările ulterioare;
Continuare »»
- neîndeplinirea cerințelor art.11 alin.(1) lit.a)-c) și alin.(4) și art.14 din Legea nr.129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările ulterioare, coroborate cu ale art.9 alin.(1) şi (2) lit.d), art.10 alin.(1) lit.d), f), h), i) și art.11 alin.(2) din Regulamentul Băncii Naționale a României nr.2/2019 privind prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, având în vedere neaplicarea corespunzătoare, în cazul unor clienți, a măsurilor standard de cunoaștere a clientelei, ceea ce a afectat calitatea și eficiența procesului de evaluare a profilului de risc al clienților și, implicit, a procesului de monitorizare a activității tranzacționale, în vederea identificării operațiunilor atipice;
- neîndeplinirea cerințelor art.17 din Legea nr.129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, având în vedere neaplicarea, în cazul unor clienți, a măsurilor suplimentare de cunoaștere a clientelei, ceea ce a afectat evaluarea profilului de risc și implicit procesul de monitorizare a activității tranzacționale;
- neîndeplinirea cerințelor art.24 alin.(1) lit.c) din Legea nr.129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, coroborat cu art.23 din Regulamentul Băncii Naționale a României nr.2/2019 privind prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, având în vedere identificarea unor deficiențe privind acțiunile de control intern ulterior în aria proceselor de cunoaștere a clientelei și de prevenire a spălării banilor.
|
Ordinul Prim-viceguvernatorului Băncii Naționale a României nr.13/11.02.2022 |
EASY ASSET MANAGEMENT IFN S.A. |
Avertisment scris |
- inițierea și continuarea anumitor relații de afaceri cu clienții, cu nerespectarea cerințelor art.11 alin.(1) lit.a), lit.b) și lit.c), alin.(7) și alin.(9) și art.13 alin.(1) lit.a) din Legea nr.129/2019, cu modificările și completările ulterioare, coroborate cu cele ale art.8 alin.(1) lit.d), lit.f), lit.h-k), art.11 alin.(1) și alin.(2) și art.18 alin.(1) din Regulamentul Băncii Naționale a României nr.2/2019 privind prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, având în vedere:
- identificarea unor situații în care instituția financiară nu a procedat la obținerea unor informații privind beneficiarul real, scopul și natura relației de afaceri, respectiv încadrarea clienților în categoria persoanelor expuse public;
- nu au fost furnizate probe privind verificarea, în baza unor informații credibile și independente, a numelui angajatorului ori naturii activităţii proprii, a sursei fondurilor ce urmează să fie utilizate în derularea relaţiei de afaceri și dreptul de ședere pe teritoriul României pentru o perioadă de minim 5 ani;
Continuare »»
- definirea necorespunzătoare a conținutului măsurilor de cunoaștere a clientelei pentru fiecare clasă de risc aferentă clienților, produselor și serviciilor, inclusiv neformalizarea explicită a documentelor și informațiilor utilizate în aplicarea măsurilor de cunoaștere a clientelei, nefiind respectate cerințele art.24 alin.(1) lit.a) din Legea nr.129/2019, cu modificările și completările ulterioare, coroborate cu cele ale art.5 alin.(1) și alin.(2) lit.f) din Regulamentul Băncii Naționale a României nr.2/2019 privind prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismul;
- instituirea unor proceduri neadecvate de încadrare a clienților în categoria de clientelă corespunzătoare și de trecere dintr-o categorie de clientelă în alta, nefiind respectate cerințele art.24 alin.(1) lit.a) din Legea nr.129/2019, cu modificările și completările ulterioare, coroborate cu cele ale art.5 alin.(1) și alin.(2) lit.d) din Regulamentul Băncii Naționale a României nr.2/2019 privind prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului;
- neinstituirea de proceduri pentru monitorizarea tranzacțiilor derulate de clienții instituției în vederea identificării tranzacțiilor neobișnuite și suspecte, în sensul că nu erau derulate verificări în vederea identificării acestui tip de tranzacții, nefiind respectate cerințele art.24 alin.(1) lit.a) din Legea nr.129/2019, cu modificările și completările ulterioare, coroborate cu cele ale art.5 alin.(1) și alin.(2) lit.g) din Regulamentul Băncii Naționale a României nr.2/2019 privind prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului;
- neinstituirea unor proceduri de actualizare a datelor și informațiilor deținute despre clienți, la nivelul cărora să fie formalizate inclusiv fluxul operațional de actualizare a datelor și informațiilor deținute despre aceștia, termene pentru actualizare și responsabilitățile salariaților în acest sens, nefiind respectate cerințele art.24 alin.(1) lit.a) din Legea nr.129/2019, cu modificările și completările ulterioare, coroborate cu cele ale art.5 alin.(1) și alin.(2) lit.a) și lit.e) din Regulamentul Băncii Naționale a României nr.2/2019 privind prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului.
|
Ordinul Prim-viceguvernatorului Băncii Naționale a României nr.7/31.01.2022 |
MOGO IFN S.A. |
Avertisment scris |
- inițierea și continuarea anumitor relații de afaceri cu clienții cu nerespectarea cerințelor art.11 alin.(1) lit.a) și alin.(7), art.13 alin.(1) lit.a) și art.17 alin.(1) din Legea nr.129/2019, cu modificările și completările ulterioare, coroborate cu cele ale art.8 alin.(1) lit.f), lit.i) și lit.j), art.11 alin.(2), art.13 și art.18 alin.(1) din Regulamentul Băncii Naționale a României nr.2/2019 privind prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, având în vedere: identificarea unor situații în care instituția financiară nu a procedat la obținerea anumitor informații privind ocupația și încadrarea în categoria persoanelor expuse public a clienților; nu au fost furnizate probe privind verificarea, în baza unor informații credibile și independente, a numelui angajatorului ori naturii activităţii proprii, a sursei fondurilor ce urmează să fie utilizate în derularea relaţiei de afaceri și nu a fost aplicată măsura de cunoaștere a clientelei constând în obținerea aprobării directorului general pentru continuarea relației de afaceri cu clienții care, pe parcursul derulării relației de afaceri, trec într-o categorie de risc SB/FT mai ridicat;
Continuare »»
- definirea necorespunzătoare a conținutului măsurilor de cunoaștere a clientelei pentru fiecare clasă de risc aferentă clienților, produselor și serviciilor, inclusiv neformalizarea explicită a documentelor și informațiilor utilizate în aplicarea măsurilor de cunoaștere a clientelei, nefiind respectate cerințele art.24 alin.(1) lit.a) din Legea nr.129/2019, cu modificările și completările ulterioare, coroborate cu cele ale art.5 alin.(1) și alin.(2) lit.f) din Regulamentul Băncii Naționale a României nr.2/2019 privind prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului;
- instituirea unor proceduri neadecvate de încadrare a clienților în categoria de clientelă corespunzătoare și de trecere dintr-o categorie de clientelă în alta, nefiind respectate cerințele art.24 alin.(1) lit.a) din Legea nr.129/2019, cu modificările și completările ulterioare, coroborate cu cele ale art.5 alin.(1) și alin.(2) lit.d) din Regulamentul Băncii Naționale a României nr.2/2019 privind prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului;
- neimplementarea de proceduri adecvate pentru monitorizarea tranzacțiilor derulate de clienți în vederea identificării tranzacțiilor neobișnuite și suspecte, la nivelul instituției nefiind efectuate verificări în vederea identificării tranzacțiilor suspecte, astfel încât să fie respectate cerințele art.24 alin.(1) lit.a) din Legea nr.129/2019, cu modificările și completările ulterioare, coroborate cu cele ale art.5 alin.(1) și alin.(2) lit.g) din Regulamentul Băncii Naționale a României nr.2/2019 privind prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului;
- nerealizarea unei evaluări a riscului de spălare a banilor şi finanţare a terorismului atât la nivelul clientelei, la nivelul produselor oferite, a tranzacțiilor derulate, a canalelor de distribuție precum şi la nivelul întregii activităţi desfăşurate în vederea respectării cerințelor art.25 alin.(1) din Legea nr.129/2019, cu modificările și completările ulterioare, coroborate cu cele ale art.3 alin.(1) din Regulamentul Băncii Naționale a României nr.2/2019 privind prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului.
|
Ordinul Prim-viceguvernatorului Băncii Naționale a României nr.4/31.01.2022 |
Libra Internet Bank S.A. |
Avertisment scris |
- nerespectarea prevederilor art.25 alin.(3) din Legea nr.129/2019, cu modificările și completările ulterioare, coroborate cu cele ale art.5 alin.(2) lit.c) și art.13 alin.(2) din Regulamentul Băncii Naționale a României nr.2/2019, având în vedere nereglementarea tipurilor de produse și servicii care pot fi furnizate fiecărei categorii de clientelă;
Continuare »»
- nerespectarea prevederilor art.24 alin.(1) lit.a) și lit.c) din Legea nr.129/2019, cu modificările și completările ulterioare, coroborate cu cele ale art.23 din Regulamentul Băncii Naționale a României nr.2/2019, având în vedere existența unui cadru de control intern și a unor mecanisme de control intern care nu au acoperit în mod specific și eficace procesele AML/CFT și nu au asigurat un suport adecvat/suficient în vederea gestionării corespunzătoare a riscurilor ML/FT.
- nerespectarea prevederilor art.17 alin.(2) și art.24 alin.(1) din Legea nr.129/2019, cu modificările și completările ulterioare, coroborate cu cele ale art.17 și art.24 alin.(1) din Regulamentul Băncii Naționale a României nr.2/2019, având în vedere că procedurile și instrumentele dezvoltate nu au asigurat identificarea eficientă și cu celeritate a tranzacțiilor suspecte sau a comportamentelor atipice ale clienților;
- nerespectarea prevederilor art.17 alin.(2) și art.24 alin.(1) din Legea nr.129/2019, cu modificările și completările ulterioare, coroborate cu cele ale art.17 și art.24 alin.(1) din Regulamentul Băncii Naționale a României nr.2/2019, având în vedere că aplicația informatică utilizată de bancă în scopul detectării tranzacțiilor suspecte și a tranzacțiilor neobișnuite din punctul de vedere al complexității sau al încadrării în tiparele uzuale nu a asigurat suport adecvat proceselor de prevenire a utilizării serviciilor băncii în activități de spălare a banilor.
|
Ordinul Prim-viceguvernatorului Băncii Naționale a României nr.2/07.01.2022 |
ING BANK N.V. AMSTERDAM – SUCURSALA BUCUREȘTI |
Avertisment scris |
- neîndeplinirea cerințelor art.24 alin.(1) din Legea nr.129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, având în vedere existența unor deficiențe la nivelul cadrului intern de reglementare și de control intern în aria cunoașterii clientelei, prevenirii spălării banilor și a finanțării terorismului
Continuare »»
- neîndeplinirea cerințelor art.11 alin.(7), art.24 alin.(1), art.25 alin.(1), (2) și (3) din Legea nr.129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, coroborate cu cele ale art.3 alin.(3) lit.b), c) și d), art.5 alin.(1) și alin.(2) lit.c) și art.23 din Regulamentul Băncii Naționale a României nr.2/2019 privind prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, având în vedere existența unor deficiențe privind cadrul de administrare a riscurilor de spălare a banilor/finanțare a terorismului
- neîndeplinirea cerințelor art.24 alin.(1) din Legea nr.129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, coroborate cu cele ale art.24 alin.(1) din Regulamentul Băncii Naționale a României nr.2/2019 privind prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, având în vedere existența unor deficiențe la nivelul guvernanței aplicațiilor informatice utilizate în activitatea KYC/AML/CFT
- neîndeplinirea cerințelor art.24 alin.(1) din Legea nr.129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, coroborate cu cele ale art.23 din Regulamentul Băncii Naționale a României nr.2/2019 privind prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, având în vedere existența unor deficiențe privind canalele de comunicare și raportare implementate în aria KYC/AML/CFT
- neîndeplinirea cerințelor art.24 alin.(6) din Legea nr.129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, coroborate cu cele ale art.21 alin.(1) din Regulamentul Băncii Naționale a României nr.2/2019 privind prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, având în vedere lipsa stabilirii unor standarde de angajare pentru anumite funcții cu responsabilități pe linia KYC/AML/CFT, respectiv a unor standarde de desemnare a ofițerului de conformitate care coordonează implementarea politicilor și procedurilor interne în domeniul AML/CFT, nefiind adoptate criterii specifice de calificare.
|