Relații suplimentare:
Tel: 021.313.04.10
Int: 2529, 2552, 2527, 2553
Inspector - 6 posturi
Tipul contractului: durată nedeterminată
Direcția Supraveghere
Serviciul supravegherea prevenirii spălării banilor și a finanțării terorismului și aplicarea sancțiunilor internaționale
Localitatea unde se desfășoară activitatea: sediul central București
Termenul limită pentru primirea aplicaţiilor: 3 decembrie 2021
Modalitatea de desfășurarea a probelor de selecție: la distanță, prin tehnologia informației și comunicațiilor.
Atribuţiile principale ale posturilor
- contribuie la realizarea activității structurii organizatorice din care face parte, inclusiv prin întocmirea și actualizarea permanentă a fișelor individuale ale entităților supravegheate și a bazelor de date existente la nivelul serviciului;
- participă la evaluarea profilului de risc SB/FT și de neaplicare a sancțiunilor internaționale al grupelor de entități și al entităților supravegheate la nivel individual și la actualizarea periodică a evaluării (ca urmare a monitorizării profilului de risc SB/FT și de neaplicare a sancțiunilor internaționale, pe bază de indicatori cheie, raportări și chestionare, în funcție de modul de îndeplinire a măsurilor asumate de instituțiile supravegheate/dispuse de autoritatea de supraveghere sau al recomandărilor emise de aceasta etc);
- participă la acțiunile de supraveghere off-site, întocmirea raportului și efectuarea sesizărilor către Oficiu Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor sau către alte autorități competente. Întocmește „Procesul Verbal de constatare și sancționare a contravenției” pentru deficiențele de natură contravențională constatate în timpul acțiunii de inspecție off site, care se circumscriu dispozițiilor art.26 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.202/2008 privind punerea în aplicare a sancţiunilor internaţionale, cu modificările și completările ulterioare, în limita termenului stabilit prin legislația aplicabilă în domeniu;
- întocmește notele de sinteză în termenul prevăzut procedural, cu includerea tuturor aspectelor, a modului de remediere a deficiențelor și de diminuare a riscurilor, precum și a modului de sancționare a faptelor care contravin legislației aplicabile, efectuând totodată demersurile necesare pentru obținerea avizelor și aprobărilor necesare; întocmește ordinele de sancționare, de dispunere a măsurilor de remediere, a măsurilor sancționatoare, precum și a recomandărilor emise și solicită avizarea și aprobarea de către structurile competente;
- monitorizează modul în care entitățile repartizate realizează măsurile asumate prin planurile proprii de măsuri sau dispuse prin ordine de măsuri de către autoritatea de supraveghere, respectiv modul în care acestea implementează recomandările emise de Banca Națională a României;
- prelucrează informatic și analizează raportările/situațiile/documentele/solicitările primite de la instituțiile supravegheate/alte autorități, formulează propuneri de răspuns/puncte de vedere;
- efectuează schimb de informații și cooperează cu alte instituții/ autorități naționale și internaționale (inclusiv autorități de supraveghere din alte state cu privire la instituțiile ce intră în sfera de supraveghere), în conformitate cu dispozițiile legale aplicabile.
Cerințe de ocupare a postului
Studii şi experienţă profesională
- studii universitare de licență în domeniul științelor economice;
- studii de masterat finalizate cu examen de disertație constituie avantaj;
- experiență profesională de 3 ani pe posturi cu studii superioare;
- cunoaşterea limbii engleze – nivel avansat;
- cunoștințe de operare pe calculator: Microsoft Office, Internet Explorer.
Competenţe comportamentale
- orientare către performanţă;
- comunicare eficientă;
- cooperare;
- integritate organizaţională;
- gândire operațională.
Desfășurarea procesului de recrutare și selecție
Etape de selecție și probe aferente acestora:
- evaluarea cunoştinţelor de specialitate prin: test profesional (80% test de specialitate și 20% test de limba engleză) și interviu profesional.
- evaluarea compatibilităţii cu postul prin testare psihometrică şi interviu.
Important!
- data de susținere a evaluării cunoştinţelor de specialitate va fi stabilită de reprezentanții desemnați pentru selecția candidaților şi va fi comunicată prin e-mail candidaţilor.
- pentru testele profesionale scrise (dacă este cazul) susținute online este necesar accesul la Internet și la un computer/laptop cu MS Word și Excel instalate. Subiectele se primesc din partea Direcției resurse umane pe adresa de e-mail a candidatului, la data si ora stabilite pentru desfășurarea testului. Rezolvarea acestora se transmite către Direcția resurse umane prin utilizarea acelorași adrese de e-mail și cu respectarea termenului limită comunicat în mesajul prin care au fost transmise subiectele.
- pentru susținerea interviurilor aferente etapelor de selecție este necesar să dispuneți de un echipament funcțional specific desfășurării unei videoconferințe (respectiv computer/laptop/smartphone) care să permită folosirea unui microfon și a unei camere video; interviurile se vor desfășura prin intermediul aplicației gratuite Microsoft Teams și prin accesarea unui link transmis, în prealabil, de Direcția resurse umane.
TEMATICĂ ORIENTATIVĂ
- Reglementarea organizării şi funcţionării Băncii Naţionale a României
- Obiectivul fundamental al Băncii Naţionale a României;
- Principalele atribuţii ale Băncii Naţionale a României;
- Reglementarea, autorizarea şi supravegherea prudenţială a instituţiilor de credit;
- Secretul profesional;
- Sancţiuni, din perspectiva dispoziţiilor Legii nr.312/2004 privind Statutul Băncii Naţionale a României, cu modificările și completările ulterioare.
- Atribuţiile Băncii Naționale a României, din perspectiva statutului de autoritate competentă cu privire la reglementarea, autorizarea şi supravegherea prudenţială a:
- instituţiilor de credit, potrivit dispoziţiilor OUG nr.99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, cu modificările şi completările ulterioare;
- instituțiilor financiare nebancare, potrivit Legii nr.93/2009 privind instituţiile financiare nebancare, cu modificările şi completările ulterioare;
- instituțiilor de plată, potrivit Legii nr.209/2019 privind serviciile de plată, cu modificările şi completările ulterioare;
- instituțiilor emitente de monedă electronică, potrivit Legii 210/2019 privind activitatea de emitere de monedă electronică, cu modificările ulterioare.
- Regimul instituţiilor de credit, instituțiilor financiare nebancare, instituțiilor de plată și instituțiilor emitente de monedă electronică, care doresc să desfăşoare activitate în România, din punct de vedere al supravegherii combaterii spălării banilor și finanțării terorismului.
- Cadrul general de reglementare în materie de prevenire a spălării banilor şi a finanţării terorismului:
- Entităţile raportoare, conform dispozițiilor Legii nr.129/2019 pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, care fac obiectul verificării aplicării dispoziţiilor acestei legi de către Banca Naţională a României;
- Raportări/informări/sesizări către Oficiul Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor, efectuate de către entităţile raportoare;
- Măsurile-standard, măsurile suplimentare şi simplificate de cunoașterea clientelei – situaţiile în care se aplică şi în ce constă fiecare categorie;
- Aplicarea prevederilor Legii nr.129/2019, în cazul activităţilor externalizate sau prin agenţi;
- Conturile anonime, băncile fictive;
- Ofiţerul de conformitate şi persoanele desemnate cu responsabilităţi în aplicarea Legii nr.129/2019;
- răspunderi şi sancţiuni;
- evidenţele referitoare la clientelă.
- Normele de cunoaşterea clientelei: elemente obligatorii, aprobare, transmiterea la Direcţia Supraveghere din Banca Națională a României;
- Evaluarea produselor şi serviciilor noi, din perspectiva riscului de spălare a banilor şi finanţare a terorismului - lansate de instituţiile de credit;
- Actele juridice prin care sunt stabilite sancţiuni internaţionale şi regimul juridic al acestora pe teritoriul României;
- Organismele internaţionale abilitate să stabilească sancţiuni internaţionale;
- Autorităţile competente abilitate să primească raportări, notificări/autorizări prealabile cu privire la aplicarea sancţiunilor internaţionale incidente domeniului financiar bancar;
- Situaţiile în care pot fi solicitate autorităţii competente derogări de la aplicarea sancţiunilor internaţionale;
- Procedura de blocare a fondurilor şi resurselor economice, stabilită conform dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.202/2008 privind punerea în aplicare a sancţiunilor internaţionale, aprobată cu modificări prin Legea nr.217/2009, cu modificările și completările ulterioare;
- Atribuţiile specifice ale BNR în materie de aplicare a sancţiunilor internaţionale ;
- Consiliul interinstituţional, constituit în temeiul prevederilor art.13 din OUG nr.202/2008, aprobată cu modificări prin Legea nr.217/2009, componenţă şi atribuţii;
- Sancţiuni specifice legislaţiei privind aplicarea sancţiunilor internaţionale;
- Obligațiile prestatorului de servicii de plată al plătitorului/ beneficiarul plății, din perspectiva informaţiilor care însoţesc transferurile de fonduri în interiorul şi în afara UE;
- Schimbul de informaţii şi secretul profesional.
BIBLIOGRAFIE
- Legea nr.312/2004 privind Statutul Băncii Naţionale a României;
- Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.227/04.07.2007, cu modificările şi completările ulterioare;
- Legea nr.93/2009 privind instituţiile financiare nebancare, cu modificările şi completările ulterioare;
- Legea nr. 209/2019 privind serviciile de plată şi pentru modificarea unor acte normative;
- Legea nr. 210/2019 privind activitatea de emitere de monedă electronica
- Legea nr.129/2019 pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare;
- Regulamentul Băncii Naţionale a României nr.2/2019 privind prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului;
- Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.202/2008 privind aplicarea sancţiunilor internaționale, aprobată prin Legea nr.217/2009, cu modificările şi completările ulterioare;
- Regulamentul Băncii Naţionale a României nr.28/2009 privind supravegherea modului de punere în aplicare a sancţiunilor internaţionale de blocare a fondurilor, cu modificările ulterioare;
- Regulamentul (UE) 2015/847 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 mai 2015 privind informațiile care însoțesc transferurile de fonduri și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1781/2006 (Jurnalul Oficial al UE L141/1 din 05.06.2015;
- Ghidul EBA/GL/2021/02/1 martie 2021 emis în temeiul articolului 17 și articolului 18 alineatul (4) din Directiva (UE) 2015/849 cu privire la măsurile de precauție privind clientela și factorii pe care instituțiile de credit și cele financiare trebuie să îi aibă în vedere atunci când evaluează riscul de spălare a banilor și de finanțare a terorismului asociat relațiilor de afaceri individuale și tranzacțiilor ocazionale („Ghid privind factorii de risc de spălare a banilor și de finanțare a terorismului”), de abrogare și de înlocuire a Ghidului JC/2017/37 https://www.eba.europa.eu/regulation-and-policy/anti-money-laundering-and-e-money/revised-guidelines-on-ml-tf-risk-factors ;
- Ghid comun ESAs 2016 72/07/04/2017 privind caracteristicile unei abordări bazate pe risc a acțiunii de supraveghere în ceea ce privește combaterea spălării banilor și a finanțării terorismului, precum și etapele care trebuie urmate atunci când se efectuează supravegherea în funcție de riscuri – ”Ghidul privind supravegherea în funcție de riscuri”- https://esas-joint-committee.europa.eu/Publications/Guidelines/Joint%20Guidelines%20on%20risk-based%20supervision_RO%20%28ESAs%202016%2072%29.pdf .
Modalitatea de aplicare
În vederea depunerii candidaturii pentru un post vacant, candidaţii transmit următoarele documente:
- Formular de aplicare: pdf ;
- Curriculum Vitae - model european: pdf , doc ;
- Copia actului de identitate.
Reguli de transmitere a documentelor prin e-mail:
- mărimea e-mail-ului de transmitere a documentelor nu trebuie să depășească 15 MB;
- expeditorul utilizează adresa de e-mail înscrisă în formularul de aplicare și nu folosește adrese de e-mail care sunt generate automat de aplicații sau site-uri web (cum ar fi cele generate de site-urile web de transfer fișiere în care se anunță link-urile de descărcare a fișierelor). Documentele transmise prin transfer de fișiere online nu vor fi descărcate, iar aplicația nu va fi acceptată;
- nu se vor transmite atașamente cu extensiile .exe, .com sau .lnk;
- nu se vor transmite atașamente parolate;
- în subiectul sau corpul mesajelor nu se vor include link-uri către site-uri web.
Modalitatea corectă de aplicare implică:
- transmiterea aplicației pe adresa de e-mail HR.Recrutare@bnro.ro, cu respectarea regulilor de transmitere a documentelor prin e-mail;
- primirea aplicației pe adresa de e-mail HR.Recrutare@bnro.ro până la expirarea termenului limită de înscriere.
Important!
- aplicațiile care nu conțin documentele mai sus enumerate ori care nu sunt transmise în termenul menționat în prezentul anunț, nu sunt acceptate.
- niciun aplicant nu poate participa în acelaşi timp la 2 sau mai multe procese de recrutare organizate pentru ocuparea unor posturi vacante.
- primirea documentelor este comunicată fiecărui aplicant printr-un e-mail transmis de pe adresa HR.Recrutare@bnro.ro. Dacă această notificare nu este primită în cel mult 2 zile lucrătoare de la transmiterea aplicației, înseamnă că documentele nu au fost primite de Banca Națională a României. În această situație este necesar ca aplicantul să verifice dacă mesajul electronic prin care a trimis documentele a respectat regulile de transmitere a documentelor prin e-mail, menționate în prezentul anunț. Menționăm că primirea notificării nu implică automat înscrierea la procesul de recrutare.
Înscrierea candidatului
- aplicația și informațiile aferente acesteia sunt analizate de Banca Națională a României, prin prisma respectării condițiilor de ocupare a postului vacant, a documentelor și a termenului de transmitere.
- acceptarea sau, după caz, respingerea candidaturii se comunică fiecărui candidat prin e-mail, în maximum 2 zile lucrătoare de la finalul perioadei de depunere a candidaturilor.
Mai multe informații privind procesul de recrutare și selecție pot fi găsite pe pagina Procesul de recrutare şi selecţie în Banca Națională a României
Pentru explicații și clarificări cu privire la procesul de recrutare, ne puteți contacta, prin e-mail, pe adresa HR.Recrutare@bnro.ro.