Proiectele de reglementări ce urmează a fi adoptate de Banca Naţională a României sunt publicate pe website-ul BNR, înaintea parcurgerii procedurii de aprobare a acestora în cadrul instituţiei, astfel încât persoanele interesate să poată lua cunoştinţă de conţinutul acestora şi să formuleze eventuale propuneri şi observaţii.
Termen limită pentru transmiterea comentariilor |
Reglementări supuse dezbaterii publice |
Contacte |
7 iulie 2022 |
Proiectul de Regulament privind modificarea și completarea Regulamentului nr. 5/2013 privind cerințe prudențiale pentru instituțiile de credit și a Regulamentului nr. 12/2020 privind autorizarea instituțiilor de credit și modificările în situația acestora
Scurtă prezentare
- Obiectivul general şi motivele elaborării actului normativ:
Ca urmare a ivirii unor dificultăți de aplicare în practică a unora dintre prevederile cadrului de reglementare secundară aplicabil instituțiilor a rezultat necesitatea elaborării prezentului proiect de regulament ce are ca scop îmbunătățirea cadrului de reglementare în ceea ce privește evaluarea semnificației instituțiilor de credit, evaluarea adecvării membrilor organului de conducere și al persoanelor care dețin-funcții cheie, statuarea numărului minim de membri independenți în funcție de semnificația instituțiilor de credit, aprobarea persoanelor desemnate ca membri ai organelor de conducere la nivelul băncilor cooperatiste afiliate acestora.
- Principalele aspecte avute în vedere la elaborarea proiectului de ordin:
Prin proiectul de regulament se aduc modificări Regulamentului BNR nr. 5/2013 privind cerințe prudențiale pentru instituțiile de credit constând în:
- exceptarea instituţiilor de credit de tip G-SII şi de tip O-SII de la realizarea evaluării semnificației și a transmiterii acesteia către BNR- Direcția Supraveghere;
- modificarea prevederilor aferente cerinței privind experiența practică și profesională pe care trebuie să o dețină membrii organului de conducere și persoanele care dețin funcții-cheie pentru a fi considerată suficientă;
- statuarea în clar a numărului minim de membri independenți ai organului de conducere în funcția sa de supraveghere pentru instituțiile de credit semnificative de tip G-SII sau O-SII, instituțiile de credit semnificative altele decât cele de tip G-SII sau O-SII, precum și pentru instituțiile de credit care nu sunt semnificative;
- statuarea în clar a faptului că, pentru persoanele care dețin funcții-cheie, Anexa nr.8 să poată fi semnată la nivelul organului de conducere în funcţia sa executivă;
- menționarea, în cadrul Anexei nr. 8 referitoare la documentele și informațiile ce trebuie transmise în cazul evaluării, şi a persoanelor care dețin funcții-cheie, având în vedere că și acestea trebuie să completeze anexa respectivă;
Prin proiectul de regulament se aduc modificări Regulamentului BNR nr. 12/2020 privind autorizarea instituțiilor de credit și modificările în situația acestora constând în:
- statuarea în clar a competenței de aprobare în sarcina casei centrale a persoanelor membre ale organului de conducere al cooperativelor de credit în cazul autorizării cooperativelor de credit care se afiliază la o casă centrală deja autorizată, al modificărilor în situația cooperativelor de credit referitoare la persoanele desemnate ca membri ai organelor de conducere, precum și în cazul fuziunii/divizării cooperativelor de credit.
|
Carmen.Popescu@bnro.ro Alice.Petcu@bnro.ro |
15 iulie 2022 |
Proiectul de Ordin pentru aprobarea Normelor metodologice privind întocmirea situațiilor financiare periodice la nivel individual, conforme cu Standardele internaționale de raportare financiară, aplicabile instituțiilor financiare nebancare în scopuri de monitorizare/ supraveghere prudențială
Scurtă prezentare
- Obiectivul general şi motivele elaborării actului normativ:
Proiectul de ordin are drept obiective abrogarea cadrului de raportare financiară în vigoare aplicabil instituțiilor financiare nebancare (IFN) care este reprezentat de Ordinul BNR nr. 18/2007 pentru aprobarea modelelor situaţiilor financiare periodice şi a normelor metodologice privind întocmirea şi utilizarea acestora, aplicabile instituţiilor financiare nebancare, cu modificările și completările ulterioare (denumit în continuare cadrul actual aplicabil IFN) și emiterea unei noi reglementări privind cadrul de raportare financiară la nivel individual conform IFRS, aplicabil acestora, având în vedere obligativitatea1 IFN, de a ține evidenţa contabilă în conformitate cu tratamentele prevăzute de IFRS și de a întocmi și a publica, potrivit legii, situaţii financiare anuale individuale în conformitate cu IFRS, începând cu data de 1 ianuarie 2023.
Acest proiect de ordin este prevăzut a se aplica începând cu data de referință pentru raportare 31.03.2023, cu primul termen de raportare la Banca Națională a României 30.04.2023.
- Principalele aspecte avute în vedere la elaborarea proiectului de ordin:
La elaborarea acestui proiect de ordin au fost avute în vedere, în principal, următoarele aspecte:
- includerea unor formulare de raportare a situațiilor financiare periodice la nivel individual2 care să fie în conformitate cu cerințele specifice IFRS, să reflecte specificul activității IFN și totodată să păstreze anumite particularități din cadrul actual de raportare aplicabil IFN, după cum urmează:
- F 01.00 – Bilanţ [situația poziției financiare]
- F 02.00 – Contul de profit sau pierdere
- F 04.04.1 – Credite și avansuri evaluate la cost amortizat
- F 07.01 – Credite și avansuri evaluate la cost amortizat care sunt restante
- F 09.01.1 – Expuneri extrabilanțiere: Angajamente de creditare, garanții financiare și alte angajamente date
- F 16.00 – Clasificarea anumitor elemente din contul de profit sau pierdere
- F 22.01 – Venituri și cheltuieli cu taxe și comisioane, defalcate pe categorii de operațiuni
- F 45.00 – Clasificarea elementelor selectate din contul de profit sau pierdere
- F 50.00 – Alte informații
- F 51.00 – Repartizarea profitului.
- includerea de norme metodologice pentru întocmirea situațiilor financiare periodice la nivel individual, prevederea corespondenței acestora cu Planul de conturi pentru instituțiile care aplică IFRS, precum și corelațiilor în cadrul formularelor și între formularele de raportare.
Situațiile financiare periodice la nivel individual se vor raporta de către toate IFN înscrise în Registrul General (fără a exista o distincție între formularele aplicabile IFN înscrise în Registrul General/Registrul Special) și se vor transmite la BNR trimestrial3 , în format exclusiv electronic, termenul de raportare fiind de 30 de zile de la încheierea perioadei de raportare.
|
Mihaela.Mares@bnro.ro Ioana.Dogaru@bnro.ro |
*20 iunie 2022 |
Proiectul de Regulament privind emiterea de obligațiuni garantate
Scurtă prezentare
În contextul transpunerii prevederilor Directivei 2019/21621 (CBD) în legislația națională, proiectul de Regulament:
- asigură transpunerea anumitor prevederi cu caracter tehnic din CBD cu privire la: procedura de aprobare a programului de obligațiuni garantate, structurarea portofoliului și limitele aplicabile în structurarea acestuia, evaluarea și administrarea riscului de lichiditate, calculul indicatorului de acoperire,
- abrogă Regulamentul BNR nr. 1/2016 privind activitatea de emisiune de obligațiuni ipotecare și
- preia aspecte reglementate de cadrul legislativ în vigoare precum: înscrierea elementelor din portofoliu în Registrul de Evidență Internă, procedura de aprobare a agentului, derularea simulărilor de criză, cerințe de raportare, cerințe de publicare.
Proiectul de Regulament va fi emis ulterior intrării în vigoare a Legii privind obligațiunile garantate, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniul financiar. Proiectul de Lege poate fi consultat în varianta sa cea mai recentă pe site-ul Senatului la următorul link: https://senat.ro/legis/lista.aspx?nr_cls=L323&an_cls=2022.
|
|
*17 iunie 2022 |
Proiectul Ordinului privind modificarea şi completarea Ordinului Băncii Naționale a României nr. 6/2015 pentru aprobarea Reglementărilor contabile conforme cu directivele europene
Scurtă prezentare
I. Proiectul de modificare a Ordinului BNR nr.6/2015 are drept obiectiv excluderea instituțiilor financiare nebancare din aria de aplicare a reglementărilor contabile conforme cu directivele europene, ca urmare a faptului că potrivit prevederilor Ordinului BNR nr. 8/2019 privind aplicarea Standardelor Internaționale de Raportare Financiară de către instituțiile financiare nebancare, cu modificările și completările ulterioare, instituțiile financiare nebancare vor ţine evidenţa contabilă în conformitate cu tratamentele prevăzute de IFRS și vor întocmi și publica, potrivit legii, situaţii financiare anuale individuale în conformitate cu IFRS, începând cu data de 1 ianuarie 2023. De asemenea, alte obiective ale proiectului de ordin sunt actualizarea prevederilor aplicabile Fondului de garantare a depozitelor bancare și introducerea schemelor de garantare a depozitelor în sfera de aplicare a reglementărilor contabile emise de banca centrală, în concordanță cu cadrul legislativ specific în vigoare 1, precum și actualizarea acelor prevederi care vizează aspecte similare celor aplicabile operatorilor economici, cu scopul de a asigura un tratament contabil unitar.
II. Principalele aspecte avute în vedere la elaborarea proiectului de ordin:
La elaborarea acestui proiect de ordin au fost avute în vedere, în principal, următoarele aspecte:
- abrogarea prevederilor ce vizează contabilizarea activităților de creditare specifice desfășurate de instituțiile financiare nebancare și actualizarea prevederilor aplicabile celorlalte categorii de instituții care rămân în continuare în aria reglementărilor contabile conforme cu directivele europene;
- actualizarea conturilor și a conținutului conturilor prevăzute de Planul de conturi în sensul eliminării conturilor specifice instituțiilor financiare nebancare și modificarea denumirii și/sau a conținutului celor care sunt în continuare utilizate de celelalte categorii de instituții, pecum și actualizarea exemplelor de corespondență a planului de conturi cu formatul bilanțului și contului de profit și pierdere aplicabile instituțiilor;
- includerea în sfera de aplicare a reglementărilor contabile emise de BNR și a altor scheme de garantare a depozitelor, înființate potrivit Legii nr. 311/2015;
- actualizarea planului de conturi și a conținutului conturilor specifice Fondului și schemelor de garantare, în concordanță cu cadrul legislativ specific în vigoare;
- o actualizarea formatului bilanțului și contului de profit și pierdere, aplicabile Fondului;
- o completarea reglementării cu exemple de prezentare a situației fluxurilor de trezorerie, aplicabile Fondului și schemelor de garantare a depozitelor;
- o introducerea formularelor privind bilanţul și contul de profit şi pierdere aplicabile schemelor de garantare a depozitelor și a exemplelor de corespondență a acestora cu planul de conturi, aplicabile schemelor de garantare a depozitelor;
- o actualizarea reglementărilor contabile prin coroborarea cu modificările aduse legislației aplicabile agenților economici2.
|
|
*14 ianuarie 2022 |
Proiectul Regulamentului privind modificarea și completarea unor acte normative emise de Banca Națională a României Proiectul Ordinului privind modificarea și completarea unor acte normative emise de Banca Națională a României prin includerea Codului LEI în cadrul datelor de identificare ale entităților
Scurtă prezentare
I. Obiectivul general şi motivele elaborării proiectelor actelor normative
Proiectul de regulament și proiectul de ordin au drept obiectiv implementarea Recomandării CERS/2020/12 referitoare la identificarea entităților juridice și a Recomandării CNSM nr. R/5/2021 privind modul de implementare a Recomandării CERS/2020/12 referitoare la identificarea entităților juridice corespondente la nivel național, în sensul solicitării în cadrul raportărilor prevăzute de reglementările emise de BNR, a Codului LEI al entității raportoare (în cazul în care entitatea raportoare deține un astfel de Cod LEI) și a Codului LEI al oricărei alte entități juridice în legătură cu care entitatea raportoare are obligația de a raporta informații și care deține un Cod LEI, precum și publicarea codului LEI, în cadrul registrelor publice/ listelor cu instituțiile financiare supravegheate de BNR în măsura în care instituțiile respective dețin acest element de identificare.
II. Principalele aspecte avute în vedere la elaborarea proiectelor actelor normative
Prin proiectul Regulamentului Băncii Naționale a României privind modificarea și completarea unor acte normative emise de Banca Națională a României se aduc modificări, conform celor menționate la pct. I, următoarelor reglementări: Ordinului BNR nr. 9/2017; Ordinului BNR nr. 10/2017; Ordinului BNR nr. 18/2007; Regulamentului BNR nr. 4/2019; Regulamentului BNR nr. 5/2019; Regulamentului BNR nr. 20/2009; Regulamentului BNR nr. 2/2019; Regulamentului BNR nr. 17/2012; Regulamentului BNR nr. 5/2013; Regulamentului BNR nr. 12/2020; Ordinului BNR nr. 8/2014; Ordinului BNR nr. 9/2014 și Ordinului BNR nr. 2/2014.
În plus, Regulamentul BNR nr. 2/2019 este modificat pentru a reflecta modificările din legislația primară și revizuirea Ghidului ABE privind factorii de risc de spălare a banilor și de finanțare a terorismului.
Prin proiectul Ordinului Băncii Naționale a României privind modificarea și completarea unor acte normative emise de Banca Națională a României prin includerea Codului LEI în cadrul datelor de identificare ale entităților se aduc modificări, conform celor menționate la pct. I, următoarelor reglementări: Ordinul BNR nr. 27/2010, Ordinul BNR nr. 6/2015, Ordinul BNR nr. 10/2012 și Ordinul BNR nr. 2/2020. |
|
* 20 august 2021 |
Proiectul Ordinului privind modificarea și completarea Ordinului Băncii Naționale a României nr. 27/2010 pentru aprobarea Reglementărilor contabile conforme cu Standardele Internaţionale de Raportare Financiară, aplicabile instituţiilor de credit, republicat
Scurtă prezentare
I. Obiectivul general şi motivele elaborării actului normativ:
Proiectul de ordin are drept obiectiv includerea instituțiilor financiare nebancare în aria reglementărilor contabile conforme cu IFRS, aplicate până în prezent de instituțiile de credit, având în vedere că, potrivit prevederilor art.6 alin.(1) și art.7 alin.(1) din Ordinul Băncii Naționale a României nr. 8/2019 privind aplicarea Standardelor Internaţionale de Raportare Financiară de către instituţiile financiare nebancare, cu modificările şi completările ulterioare, instituţiile financiare nebancare vor ţine evidenţa contabilă în conformitate cu tratamentele prevăzute de IFRS și vor întocmi și publica, potrivit legii, situaţii financiare anuale individuale în conformitate cu IFRS, începând cu data de 1 ianuarie 2023.
II. Principalele aspecte avute în vedere la elaborarea proiectului de ordin:
La elaborarea acestui proiect de ordin au fost avute în vedere, în principal, următoarele aspecte:
- identificarea prevederilor care devin aplicabile atât insituțiilor de credit, cat și instituțiilor financiare nebancare;
- introducerea unor prevederi specifice instituțiilor financiare nebancare privind contabilizarea operațiunilor și planul de conturi și prevederea expresă a conturilor care se utlizează numai de către instituțiile financiare nebancare;
- identificarea prevederilor aplicabile doar instituțiilor de credit și prevederea expresă a conturilor care se utlizează numai de către instituțiile de credit;
- elaborarea planșei de transpunere a conturilor, respectiv a concordanţelor între conturile din planul de conturi prevăzut de Reglementările contabile conforme cu IFRS şi conturile corespunzătoare prevăzute de Reglementările contabile conforme cu directivele europene;
- solicitarea întocmirii de către instituțiile financiare nebancare a unei situații care va cuprinde diferențele dintre valorile înscrise în balanța de verificare întocmită pentru 31 decembrie 2022 și cele înregistrate în conturile de deschidere ale exercițiului financiar al anului 2023.
|
|
|
Notă: Banca Naţională a României îşi rezervă dreptul de a nu răspunde punctual observaţiilor şi comentariilor primite
* Proiecte legislative în curs de definitivare