Art. I. - Ordinul Băncii Naţionale a României nr. 3/2022 privind regulile de sistem ale TARGET - România, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 808 şi 808 bis din 17 august 2022, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. În anexa nr. I, la titlul I articolul 19, alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
" (4) Eurosistemul furnizează o Soluţie pentru situaţii de urgenţă de utilizat în cazul în care se materializează evenimentele descrise la alin. (1). Conectarea la Soluţia pentru situaţii de urgenţă şi utilizarea acesteia pot fi realizate la cerere de către un participant şi sunt obligatorii în următoarele situaţii:
(a) pentru participanţii consideraţi critici de Banca Naţională a României şi pentru participanţii care decontează tranzacţii foarte critice, astfel cum se prevede în Apendicele IV;
(b) cu efect de la 21 martie 2025, pentru toate AS şi pentru toţi titularii de RTGS DCA."
2. În anexa nr. I, la titlul I, articolul 24 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"
ARTICOLUL 24
Durata şi încetarea în condiţii normale a participării şi închiderea conturilor
(1) Fără a aduce atingere prevederilor art. 25, participarea la TARGET - România este pe durată nedeterminată.
(2) Un participant poate înceta oricare dintre următoarele în orice moment, cu un preaviz de 14 zile de operare, cu excepţia cazului în care convine cu Banca Naţională a României un preaviz mai scurt:
(a) întreaga sa participare la TARGET - România, cu excepţia cazului în care participantul este o instituţie care intră sub incidenţa art. 1 din Regulamentul (UE) 2021/378 al Băncii Centrale Europene din 22 ianuarie 2021 privind aplicarea rezervelor minime obligatorii (reformare) (BCE/2021/1), caz în care participantul continuă să deţină cel puţin un MCA în scopul respectării cerinţelor aplicabile privind rezervele minime obligatorii, cu condiţia ca participantul să continue să respecte art. 4 şi 5;
(b) unul sau mai multe dintre DCA, conturile tehnice RTGS AS şi/sau conturile tehnice TIPS AS ale sale;
(c) unul sau mai multe dintre MCA-urile sale, cu excepţia cazului în care participantul este o instituţie care intră sub incidenţa art. 1 din Regulamentul (UE) 2021/378 (BCE/2021/1), caz în care participantul continuă să deţină cel puţin un MCA în scopul respectării cerinţelor aplicabile privind rezervele minime obligatorii, cu condiţia ca participantul să continue să respecte art. 4 şi 5.
(3) Banca Naţională a României poate înceta oricare dintre următoarele în orice moment, cu un preaviz de trei luni, cu excepţia cazului în care convine cu participantul respectiv un alt termen de preaviz:
(a) întreaga participare a unui participant la TARGET - România, cu excepţia cazului în care participantul este o instituţie care intră sub incidenţa art. 1 din Regulamentul (UE) 2021/378 (BCE/2021/1), caz în care Banca Naţională a României continuă să ofere cel puţin un MCA în scopul respectării cerinţelor aplicabile privind rezervele minime obligatorii, cu condiţia ca participantul să continue să respecte art. 4 şi 5;
(b) unul sau mai multe dintre DCA, conturile tehnice RTGS AS sau conturile tehnice TIPS AS ale participantului;
(c) unul sau mai multe dintre MCA-urile participantului, cu condiţia ca acesta să continue să deţină cel puţin un MCA.
(4) În cazul încetării participării, obligaţia de păstrare a confidenţialităţii prevăzută la art. 28 rămâne în vigoare pentru o perioadă de cinci ani de la data încetării participării.
(5) La încetarea participării, Banca Naţională a României închide toate conturile TARGET ale participantului în cauză în conformitate cu art. 26, cu excepţia oricăror MCA-uri pe care participantul continuă să le deţină în conformitate cu alin. (2) lit. (a) sau pe care Banca Naţională a României continuă să le ofere în conformitate cu alin. (3) lit. (a)."
3. În anexa nr. I, la titlul I articolul 31, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (11), cu următorul cuprins:
" (11) De la 21 martie 2026, participanţii consideraţi critici de Banca Naţională a României, pe lângă conexiunea tehnică menţionată la alin. (1), stabilesc o a doua conexiune tehnică în scopuri de urgenţă la TARGET - România printr-un al doilea furnizor de servicii de reţea, în conformitate cu modalităţile prevăzute la alin. (1). A doua conexiune tehnică se poate realiza prin intermediul accesului «utilizator la aplicaţie» (user to application) (U2A) pentru volum redus, al celui de-al doilea furnizor de servicii de reţea."
4. În anexa nr. I, la titlul II articolul 2, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
" (3) Un titular de MCA care acţionează în calitate de coadministrator îndeplineşte obligaţiile care revin titularului de MCA coadministrat în temeiul art. 5 alin. (1) lit. (a), al art. 10 alin. (4) şi al art. 31 alin. (1) şi (11) din titlul I."
5. În anexa nr. I, la titlul II articolul 2, alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
" (4) Titularul de MCA al unui MCA coadministrat îndeplineşte obligaţiile unui participant în temeiul titlului I şi al prezentului titlu în ceea ce priveşte MCA-ul coadministrat. În cazul în care titularul de MCA nu are o conexiune tehnică directă la TARGET, art. 5 alin. (1) lit. (a), art. 10 alin. (4) şi art. 31 alin. (1) şi (11) din titlul I nu se aplică."
6. În anexa nr. I, la titlul II articolul 10, alineatul (7) se modifică şi va avea următorul cuprins:
" (7) Sancţiunile şi măsurile prevăzute la art. 12 şi 13 se aplică atunci când CPC eligibile nu rambursează creditul overnight care le-a fost acordat de către BCN a acestora."
7. În anexa nr. I, la titlul II articolul 12, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
" (2) Nerambursarea de către o entitate dintre cele menţionate la art. 10 alin. (1) a creditului pe parcursul zilei (intraday credit) la închiderea zilei este considerată în mod automat ca solicitare din partea acelei entităţi de apelare la facilitatea de creditare marginală. În cazul în care o entitate menţionată la art. 10 alin. (1) deţine mai mult de un MCA sau unul sau mai multe DCA, orice sold înregistrat la închiderea zilei în aceste conturi se ia în considerare la calculul sumei pentru care acea entitate a apelat la facilitatea automată de creditare marginală. Acest lucru nu atrage după sine eliberarea echivalentă a activelor instituite în prealabil drept colateral pentru creditul pe parcursul zilei subiacent existent."
8. În anexa nr. I, la titlul VII articolul 1, alineatul (5) se modifică şi va avea următorul cuprins:
" (5) Un AS poate trimite ordine de plată instant şi răspunsuri pozitive la solicitările de returnare către orice titular de TIPS DCA sau către orice titular de cont tehnic TIPS AS. Un AS primeşte şi procesează ordine de plată instant, solicitări de returnare şi răspunsuri pozitive la solicitările de returnare din partea oricărui titular de TIPS DCA sau a oricărui titular de cont tehnic TIPS AS."
9. În anexa nr. I, la titlul VII articolul 7, alineatul (1) se modifică şi avea următorul cuprins:
" (1) Titularul unui cont tehnic TIPS AS poate desemna una sau mai multe entităţi adresabile. Entităţile adresabile trebuie să fi aderat la schema SCT Inst prin semnarea Acordului de aderare la schema de transfer credit instant SEPA şi, dacă sunt adresabile în TARGET ca titulari de RTGS DCA, ca titulari de BIC adresabili sau ca entităţi menţionate la art. 3 alin. (1) lit. (a) din titlul III, care au fost autorizate să utilizeze un RTGS DCA prin acces multiadresant, trebuie să deţină un TIPS DCA sau să fie adresabile prin intermediul unui TIPS DCA."
10. În anexa nr. I, apendicele VI, punctul 6 se modifică şi va avea următorul cuprins:
" 6. COMISIOANE PENTRU TITULARII DE TIPS DCA
1. Până la 31 decembrie 2023 se aplică următoarele comisioane:
(a) comisioanele pentru operarea TIPS DCA se percep părţii indicate în tabelul următor:
Element |
Regula aplicată |
Comision per element (EUR) |
Ordin de plată instant decontat |
Partea comisionată: deţinătorul TIPS DCA care urmează a fi debitat |
0,002 |
Ordin de plată instant nedecontat |
Partea comisionată: deţinătorul TIPS DCA care urmează a fi debitat |
0,002 |
Răspuns pozitiv la solicitarea de returnare decontat |
Partea comisionată: deţinătorul TIPS DCA care urmează a fi creditat |
0,002 |
Răspuns pozitiv la solicitarea de returnare nedecontat |
Partea comisionată: deţinătorul TIPS DCA care urmează a fi creditat |
0,002 |
(b) pentru ordinele de transfer de lichiditate din TIPS DCA către: MCA; RTGS DCA; subconturi; conturi de depozit overnight; conturi tehnice TIPS AS şi T2S DCA nu se percep comisioane.
2. Începând de la 1 ianuarie 2024, comisioanele pentru operarea TIPS DCA se percep după cum urmează:
(a) pentru fiecare TIPS DCA se percepe titularului de TIPS DCA un comision fix lunar de 800 EUR;
(b) pentru fiecare entitate adresabilă desemnată de titularul de TIPS DCA, până la un maximum de 50 de entităţi adresabile, se percepe un comision fix lunar de 20 EUR titularului de TIPS DCA care efectuează desemnarea. Nu se percep comisioane pentru a 51-a şi următoarele entităţi adresabile;
(c) pentru fiecare ordin de plată instant sau răspuns pozitiv la solicitarea de returnare acceptat de Banca Naţională a României, astfel cum se prevede la art. 17 din titlul I, se percepe un comision de 0,001 EUR atât titularului de TIPS DCA care urmează să fie debitat, cât şi titularului de TIPS DCA sau cont tehnic TIPS AS care urmează să fie creditat, indiferent dacă ordinul de plată instant sau răspunsul pozitiv la o solicitare de returnare se decontează sau nu;
(d) nu se percep comisioane pentru ordinele de transfer de lichiditate din TIPS DCA către MCA, RTGS DCA, subconturi, conturi de depozit overnight, conturi tehnice TIPS AS sau T2S DCA."